Osoby, które wyróżnia cecha Rozwijania Innych, rozpoznają i wspierają potencjał, który tkwi w ludziach.
Dostrzegają każde oznaki rozwoju i czerpią z niego satysfakcję.

Definicja talentu wg Gallupa *)

Widzisz potencjał w ludziach. Bardzo często jest to jedyna rzecz, jaką dostrzegasz. Z twojego punktu widzenia nikt nie jest w pełni ukształtowany. Nikt nie jest skończonym, kompletnym dziełem. Przeciwnie – każdy człowiek stale się rozwija i ma w sobie mnóstwo możliwości. I to właśnie fascynuje cię w innych.

Gdy wchodzisz z ludźmi w kontakt, chcesz im pomóc poznać smak sukcesu. Szukasz sposobów na stawianie ludziom wyzwań. Obmyślasz interesujące doświadczenia, które mogą rozwijać ich zdolności i pomóc im w rozwoju. Przez cały czas wypatrujesz wyraźnych oznak postępu – zmian w zachowaniu, drobnych postępów w umiejętnościach, przebłysków doskonałości lub płynności tam, gdzie do tej pory wszystko szło jak po grudzie.

Twoim zdaniem te małe kroki naprzód – dla innych niewidoczne – są wyraźnym przejawem rozwoju i realizacji możliwości. Te oznaki postępu u innych są dla ciebie źródłem energii. Dają ci siłę i satysfakcję.

Z czasem wiele osób będzie szukało zachęty i wsparcia z twojej strony, ponieważ będą widzieli, że twoja pomoc dla nich jest szczera, a dla ciebie samego/samej stanowi źródło nagrody.

*) Źródło:  M.Buckingham, D.Clifton „Teraz, odkryj swoje silne strony”, MT Biznes 2006, str. 113

Co mówią osoby z tym talentem?

Jestem taka dumna, że zaliczyłaś egzamin biegłego rewidenta. Wierzyłam w Ciebie!

Gdy odbierałeś dyplom magistra wzruszyłam się. Gratuluję!

Ok. Dzisiaj zrobiłeś dwa zadania z matematyki. Super. Jestem pewna, że jutro uda się zrobić cztery.

Słowniczek

  • Cierpliwy
  • Wnikliwy
  • Spostrzegawczy
  • Efektywny
  • Zachęcający
  • Świadomy obszarów rozwoju
  • Nastawiony na wykonywanie postępu
  •  

Obserwacje talentu

Przykłady działań i sposobów zachowania osoby z talentem Rozwijanie innych, wtedy gdy ten dar działa i pomaga oraz momentów, gdy przeszkadza lub utrudnia.
Wykorzystaj je jako inspiracja do tego, by lepiej obserwować swoje unikatowe działanie tego talentu.

Działa i/lub pomaga

Z łatwością określa naturalne zasoby każdej osoby, sprawnie kwantyfikując ich poziom lub jakość oraz wynikające z tego potrzeby rozwojowe.

Umie dobrać odpowiednie aktywności wspomagające rozwój do obecnie posiadanego poziomu kompetencji, a także zgodnie z zainteresowaniami i pasją danej osoby.

Potrafi udzielać informacji zwrotnej związanej z zaobserwowanym postępem innych. W swoim komunikacie wie, jak znaleźć balans między uwagami pozytywnymi a krytycznymi. Umie docenić nawet najmniejszy progres.

Wchodzi w rolę pozytywnie nastawionego kibica, który cierpliwie towarzyszy na drodze do osiągnięcia lepszego wyniku. Jest dobrym kompanem, by dzielić radość sukcesu lub gorycz porażki.

Traktuje sukcesy osiągnięte przez innych na równi, jednocześnie dostrzegając, że każdy z nich jest odnoszony na miarę możliwości danej osoby.

Dobiera właściwe słowa zachęty, odnoszące się do konkretnych obserwacji. Robi tak, by utrzymać właściwy kurs rozwoju osób w swoim otoczeniu.

Świadoma, że rozwój osobisty wymaga czasu i osobistego zaangażowania. Naturalnie stwarza warunki, by oba czynniki stały się częścią procesu zmiany.

Utrudnia i /lub przeszkadza

Jest osobą pochłoniętą wspieraniem w rozwoju innych, zapominając o swoim własnym wzrastaniu i transformacji.

Rozwój własnej osoby traktuje jako priorytet obligując innych do dostosowania się do jej rytmu i sposobów pracy nad osobistym rozkwitem.

Nie bierze pod uwagę różnych aspektów i obszarów, w których inni mogą rozwijać swój potencjał. Jest tak mocno przekonana o własnej racji, że nie uwzględnia sugestii od osób z otoczenia.

Ocenia osiągany progres u innych według swoich oczekiwań, a nie rzeczywistych możliwości czy celów danej osoby. Może być przy tym uszczypliwa lub zbyt krytyczna.

Sprawia wrażenie osoby ciągle niezadowolonej z uzyskanych wyników podopiecznych, przez co demotywuje do dalszej pracy nad sobą.

Zamiast podejścia ewolucyjnego, dającego czas i przestrzeń zgodną z indywidulnymi potrzebami, proponuje podeście rewolucyjne. Niektóre osoby może to zniechęcać, a nawet powodować zupełne wycofanie się.

Motywując innych, używa zbyt krytycznego języka, jej opinie opierają się na emocjach, a nie faktach. Zapomina o dbaniu o relacje w procesie rozwoju, co może wynikać z zadaniowego podejścia do tej aktywności.

WIEDZA W PIGUŁCE

Przeczytaj wpisy dostępne na blogu i dowiedz się więcej o koncepcji rozwoju w oparciu o mocne strony, która została stworzona przez Donalda O. Cliftona.

Jeśli chcesz odkrywać talenty Gallupa razem ze mną i Tropicielami Talentów, to sprawdź jakie masz możliwości z Sklepie Tropicieli

Więcej o tym talencie usłyszysz w podcaście Talenty Dużych i Małych
Odcinek 052: Talent Rozwijanie innych [Developer]

Poszukaj podcastu w bibliotece audycji w swojej aplikacji w telefonie komórkowym:
Apple Podcast
Spotify
GooglePodcast
Stitcher

W każdym odcinku:
  • ciekawostki o talencie,
  • rozmowa o nazwie w innych językach i definicja wg Gallupa,
  • sonda uliczna czyli wypowiedzi osób z tym talentem,
  • podpowiedzi do samoobserwacji,
  • wskazówki jak korzystać z talentu w edukacji,
  • strategie rodzicielskie.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze