Osoby, które wyróżnia cecha Uczenia się, mają silne pragnienie nauki i ciągłego doskonalenia siebie. Bardziej ekscytuje je sam proces uczenia się, niż jego rezultaty.

Definicja talentu wg Gallupa

Uwielbiasz się uczyć. Przedmiot, który interesuje cię najbardziej będzie zarówno zależeć od tego, jakie inne cechy cię wyróżniają, jak i od twoich doświadczeń.

Niezależnie od przedmiotu swoich zainteresowań, zawsze będzie pociągał cię proces uczenia się. To właśnie sam proces, bardziej niż treść czy rezultat, najbardziej cię ekscytuje. Wytrwałe i rozważne zmierzanie drogą prowadzącą od ignorancji do kompetencji dodaje ci energii. Dreszcz emocji towarzyszący poznawaniu pierwszych faktów, początkowym próbom odtwarzania czy zastosowania tego, czego się właśnie nauczyłeś/aś, rosnąca śmiałość w wykonywaniu opanowanych już umiejętności, to wszystko bardzo cię pociąga.

Ten entuzjazm prowadzi cię do angażowania się w uczenie się (lekcje jogi, gry na pianinie itp.), bądź też uczestnictwa w kursach dokształcających dla dorosłych. Cecha ta pozwala ci zabłysnąć w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy, gdzie zostaniesz poproszony/a o wzięcie na siebie zleceń krótkoterminowych i kiedy oczekuje się od ciebie, że w krótkim czasie zdobędziesz konieczną wiedzę czy umiejętności w zakresie nowych, nieznanych ci dziedzin, by zaraz potem przejść do następnego projektu.

Ta cecha Uczenia się niekoniecznie musi oznaczać, że usiłujesz zostać ekspertem w jakiejś dziedzinie, ani tego, że za wszelką cenę chcesz zyskać szacunek, jaki towarzyszy profesjonalistom czy posiadaczom naukowego tytułu. Wynik procesu uczenia się jest mniej ważny niż samo w nim uczestnictwo.

Co mówią osoby z tym talentem?

Skoro opanowałam/em poziom pierwszy, to teraz czas na trudniejszy.

Dowiem się więcej o tym temacie i dam Ci znać.

Już czytałam/em o etapach formowania zespołu i mogę Ci o tym opowiedzieć.
Bo to jest tak…

Mam tu notatkę z najważniejszych punktów. Zobacz, może to się przyda.

Słowniczek

  • Wolny od uprzedzeń
  • Pilny i pracowity
  • Pasjonat
  • Podchodzący żarliwie, z zapałem
  • Kompetentny
  • Ciekawy świata
  • Zainteresowany
  •  

Obserwacje talentu

Przykłady działań i sposobów zachowania osoby z talentem Uczenie się, wtedy gdy ten dar działa i pomaga oraz momentów, gdy przeszkadza lub utrudnia.
Wykorzystaj je jako inspiracja do tego, by lepiej obserwować swoje unikatowe działanie tego talentu.

Działa i/lub pomaga

Z rozmysłem uczy się i opanowuje to, dzięki czemu możliwa będzie realizacja celu lub lepsze podjęcie decyzji.

Świadoma najlepszych dla siebie sposobów i technik na uczenie się. Rozumie je zarówno od strony teoretycznej, jak również umie skutecznie stosować je w praktyce.

Intuicyjnie określa zakres wiedzy/informacji lub umiejętności, które warto opanować, flirtuje to co zbędne od wiedzy wartej przyswojenia. Podchodzi selektywnie do ilości i jakości wiadomości.

Jasno potrafi określić posiadane zasoby wiedzy oraz obszary, które w danej sytuacji należy uzupełnić. Zmotywowana do zdobywania trudniejszych poziomów edukacji.

Ma postawę otwartą i ciekawą świata. Nowe teorie, doświadczenia lub kwalifikacje traktuje jako element ludzkiej egzystencji. Z pasją podchodzi do poszerzania swoich horyzontów.

Docenia wagę transferu wiedzy, jako sposobu na dalsze uczenie siebie. Dzieli się z innymi tym, co sama opanowała i nauczyła się.

Potrafi wejść w rolę nauczyciela i stosuje odpowiednie metody przekazania wiedzy- zarówno słowne, jak i opisowe.

Utrudnia i /lub przeszkadza

Pozostaje w wiecznej roli ucznia, nie podejmuje się roli nauczyciela.

Wiecznie siedzi w książkach, bez konkretnej przyczyny i celu. Mól książkowy.

Jej wiedza i nabyte doświadczenia nie są wsparciem dla innych. Nie dzieli się wiedzą.

Zainteresowana tak wieloma rzeczami, że część tematów poznaje zbyt powierzchownie. A to nie daje na tyle dobrej znajomości tematu, by wspierać proces decyzyjny.

Utożsamia zakup i posiadanie podręczników, kursów wiedzy lub listy linków do miejsc ekspertów i edukatorów jako proces uczenia się. Otacza się i gromadzi nośniki wiedzy, ale ostatecznie z nich nie korzysta.

Osoby, które funkcjonują w zamkniętym obszarze wiedzy i informacji może traktować jako mało ciekawe i nie warte uwagi. Nie rozumie jak można być ekspertem w wąskiej dziedzinie.

Narzuca własny styl i formę uczenia się innym, jako ten najlepszy. Nie bierze pod uwagę potrzeb innych w kwestii uczenia się.

Uczy się czegoś, co nie ma związku z celem, ani nie pomaga wspierać decyzji.

Więcej o tym talencie usłyszysz w podcaście Talenty Dużych i Małych
Odcinek 038: Talent Uczenie się [Learner]

Poszukaj podcastu w bibliotece audycji w swojej aplikacji w telefonie komórkowym:
Apple Podcast
Spotify
GooglePodcast
Stitcher

W każdym odcinku:
  • ciekawostki o talencie,
  • rozmowa o nazwie w innych językach i definicja wg Gallupa,
  • sonda uliczna czyli wypowiedzi osób z tym talentem,
  • podpowiedzi do samoobserwacji,
  • wskazówki jak korzystać z talentu w edukacji,
  • strategie rodzicielskie.

Jeśli chcesz odkrywać talenty Gallupa razem ze mną i Tropicielami Talentów, to sprawdź jakie masz możliwości z Sklepie