Osoby, które wyróżnia cecha Uczenia się, mają silne pragnienie nauki i ciągłego doskonalenia siebie. Bardziej ekscytuje je sam proces uczenia się, niż jego rezultaty.

Definicja talentu wg Gallupa*)

Uwielbiasz się uczyć. Przedmiot, który interesuje cię najbardziej będzie zarówno zależeć od tego, jakie inne cechy cię wyróżniają, jak i od twoich doświadczeń.

Niezależnie od przedmiotu swoich zainteresowań, zawsze będzie pociągał cię proces uczenia się. To właśnie sam proces, bardziej niż treść czy rezultat, najbardziej cię ekscytuje. Wytrwałe i rozważne zmierzanie drogą prowadzącą od ignorancji do kompetencji dodaje ci energii. Dreszcz emocji towarzyszący poznawaniu pierwszych faktów, początkowym próbom odtwarzania czy zastosowania tego, czego się właśnie nauczyłeś/aś, rosnąca śmiałość w wykonywaniu opanowanych już umiejętności, to wszystko bardzo cię pociąga.

Ten entuzjazm prowadzi cię do angażowania się w uczenie się (lekcje jogi, gry na pianinie itp.), bądź też uczestnictwa w kursach dokształcających dla dorosłych. Cecha ta pozwala ci zabłysnąć w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy, gdzie zostaniesz poproszony/a o wzięcie na siebie zleceń krótkoterminowych i kiedy oczekuje się od ciebie, że w krótkim czasie zdobędziesz konieczną wiedzę czy umiejętności w zakresie nowych, nieznanych ci dziedzin, by zaraz potem przejść do następnego projektu.

Ta cecha Uczenia się niekoniecznie musi oznaczać, że usiłujesz zostać ekspertem w jakiejś dziedzinie, ani tego, że za wszelką cenę chcesz zyskać szacunek, jaki towarzyszy profesjonalistom czy posiadaczom naukowego tytułu. Wynik procesu uczenia się jest mniej ważny niż samo w nim uczestnictwo.

*) Źródło:  M.Buckingham, D.Clifton „Teraz, odkryj swoje silne strony”, MT Biznes 2006, str. 125

Co mówią osoby z tym talentem?

Skoro opanowałam/em poziom pierwszy, to teraz czas na trudniejszy.

Dowiem się więcej o tym temacie i dam Ci znać.

Już czytałam/em o etapach formowania zespołu i mogę Ci o tym opowiedzieć.
Bo to jest tak…

Mam tu notatkę z najważniejszych punktów. Zobacz, może to się przyda.

Słowniczek

  • Wolny od uprzedzeń
  • Pilny i pracowity
  • Pasjonat
  • Podchodzący żarliwie, z zapałem
  • Kompetentny
  • Ciekawy świata
  • Zainteresowany
  •  

Obserwacje talentu

Przykłady działań i sposobów zachowania osoby z talentem Uczenie się, wtedy gdy ten dar działa i pomaga oraz momentów, gdy przeszkadza lub utrudnia.
Wykorzystaj je jako inspiracja do tego, by lepiej obserwować swoje unikatowe działanie tego talentu.

Działa i/lub pomaga

Z rozmysłem uczy się i opanowuje to, dzięki czemu możliwa będzie realizacja celu lub lepsze podjęcie decyzji.

Świadoma najlepszych dla siebie sposobów i technik na uczenie się. Rozumie je zarówno od strony teoretycznej, jak również umie skutecznie stosować je w praktyce.

Intuicyjnie określa zakres wiedzy/informacji lub umiejętności, które warto opanować, flirtuje to co zbędne od wiedzy wartej przyswojenia. Podchodzi selektywnie do ilości i jakości wiadomości.

Jasno potrafi określić posiadane zasoby wiedzy oraz obszary, które w danej sytuacji należy uzupełnić. Zmotywowana do zdobywania trudniejszych poziomów edukacji.

Ma postawę otwartą i ciekawą świata. Nowe teorie, doświadczenia lub kwalifikacje traktuje jako element ludzkiej egzystencji. Z pasją podchodzi do poszerzania swoich horyzontów.

Docenia wagę transferu wiedzy, jako sposobu na dalsze uczenie siebie. Dzieli się z innymi tym, co sama opanowała i nauczyła się.

Potrafi wejść w rolę nauczyciela i stosuje odpowiednie metody przekazania wiedzy- zarówno słowne, jak i opisowe.

Utrudnia i /lub przeszkadza

Pozostaje w wiecznej roli ucznia, nie podejmuje się roli nauczyciela.

Wiecznie siedzi w książkach, bez konkretnej przyczyny i celu. Mól książkowy.

Jej wiedza i nabyte doświadczenia nie są wsparciem dla innych. Nie dzieli się wiedzą.

Zainteresowana tak wieloma rzeczami, że część tematów poznaje zbyt powierzchownie. A to nie daje na tyle dobrej znajomości tematu, by wspierać proces decyzyjny.

Utożsamia zakup i posiadanie podręczników, kursów wiedzy lub listy linków do miejsc ekspertów i edukatorów jako proces uczenia się. Otacza się i gromadzi nośniki wiedzy, ale ostatecznie z nich nie korzysta.

Osoby, które funkcjonują w zamkniętym obszarze wiedzy i informacji może traktować jako mało ciekawe i nie warte uwagi. Nie rozumie jak można być ekspertem w wąskiej dziedzinie.

Narzuca własny styl i formę uczenia się innym, jako ten najlepszy. Nie bierze pod uwagę potrzeb innych w kwestii uczenia się.

Uczy się czegoś, co nie ma związku z celem, ani nie pomaga wspierać decyzji.

WIEDZA W PIGUŁCE

Przeczytaj wpisy dostępne na blogu i dowiedz się więcej o koncepcji rozwoju w oparciu o mocne strony, która została stworzona przez Donalda O. Cliftona.

Jeśli chcesz odkrywać talenty Gallupa razem ze mną i Tropicielami Talentów, to sprawdź jakie masz możliwości z Sklepie Tropicieli

Więcej o tym talencie usłyszysz w podcaście Talenty Dużych i Małych
Odcinek 038: Talent Uczenie się [Learner]

Poszukaj podcastu w bibliotece audycji w swojej aplikacji w telefonie komórkowym:
Apple Podcast
Spotify
GooglePodcast
Stitcher

W każdym odcinku:
  • ciekawostki o talencie,
  • rozmowa o nazwie w innych językach i definicja wg Gallupa,
  • sonda uliczna czyli wypowiedzi osób z tym talentem,
  • podpowiedzi do samoobserwacji,
  • wskazówki jak korzystać z talentu w edukacji,
  • strategie rodzicielskie.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze