Osoby, które wyróżnia cecha Indywidualizacji, są zaintrygowane niepowtarzalnością każdej osoby.
Posiadają dar zrozumienia dlaczego ludzie, którzy różnią się od siebie, potrafią wspólnie wydajnie pracować.
Definicja talentu wg Gallupa *)
Ta cecha powoduje, że w każdym człowieku najbardziej intryguje cię jego niepowtarzalność. Denerwuje cię generalizowanie, kategoryzowanie, wyróżnianie „typów”. Wiesz, że takie uogólnienia utrudniają dostrzeżenie tego, co w ludziach niepowtarzalne i co ich wyróżnia. Cechuje cię wnikliwość, z jaką przyglądasz się różnicom między poszczególnymi ludźmi. Instynktownie zwracasz uwagę na styl danej osoby, jej motywację, sposób myślenia i budowania związków. W życiu każdego widzisz jedyną w swoim rodzaju historię.
Takie podejście mówi wiele o tym, jak współżyjesz z ludźmi. Wyjaśnia na przykład dlaczego zawsze trafiasz w dziesiątkę z prezentem urodzinowym, skąd wiesz, kogo ucieszy publiczna pochwała, a kogo wręcz przeciwnie i dlaczego dopasowujesz metody nauczania tak, aby zaspokoić potrzeby zarówno tych, którzy wymagają specjalnych wskazówek, jak i tych, którzy pragną dojść do wszystkiego sami.
Dzięki temu, że jesteś tak bardzo wyczulony/a na mocne strony innych ludzi, potrafisz z każdego wyciągnąć maksimum. Gdy informujesz kogoś o swoich obserwacjach odnośnie jego wyjątkowych cech wiesz, że będzie ona chciała odkryć w sobie coś więcej.
Zdolność indywidualizowania pozwala również dobierać efektywne zespoły. Podczas, gdy niektórzy szukają idealnej „struktury”, bądź „procesu” grupowego, twój instynkt mówi ci, że sekret tkwi w przydzielaniu każdemu takiej roli, w której będzie on mógł robić głównie to, co wychodzi mu najlepiej.
*) Źródło: M.Buckingham, D.Clifton „Teraz, odkryj swoje silne strony”, MT Biznes 2006, str. 122
Co mówią osoby z tym talentem?
Gdy Cię słucham, to doskonale rozumiem o co Ci chodzi.
Słuszałam/łem, że zbierają grupę projektową i Twoje umiejętności x, y i z świetnie się tam sprawdzą. Zgłoś się!
Często zadaję innym to samo pytanie i fascynuje mnie różnorodność udzielanych odpowiedzi.
Słowniczek
- Dobry obserwator
- Spostrzegawczy, precyzyjny
- Zorientowany na ludzi
- Personalizujący
- Nastawiony na unikatowość
- Trafny w spostrzeżeniach
- Doceniający różnorodność
Obserwacje talentu
Przykłady działań i sposobów zachowania osoby z talentem Indywidualizacja, wtedy gdy ten dar działa i pomaga oraz momentów, gdy przeszkadza lub utrudnia.
Wykorzystaj je jako inspiracja do tego, by lepiej obserwować swoje unikatowe działanie tego talentu.
Działa i/lub pomaga
Ma dar dostrzegania w każdej osobie jej niepowtarzalności zarówno w kwestii wyglądu, postawy czy zachowania. Widzi całą paletę odcieni danej osoby.
Zadaje innym odpowiednie pytania, dzięki czemu rzuca światło na te unikatowe cechy, które inni powinni w sobie zauważyć i docenić.
Obserwując ludzi wokół siebie instynktownie widzi różnice w stylu danej osoby, jej motywacji i sposobie na budowanie relacji. Mimo tego, że nie podaje konkretnych faktów i dowodów, jej spostrzeżenia w tym zakresie są trafne i błyskotliwe.
Dobiera odpowiednie słowa i określenia, by podkreślić indywidualne cechy danej osoby. Potrafi stosownie wyróżnić jednostkę na tle całej grupy.
Używa odpowiednich kanałów przekazu personalizując je do pojedynczych osób lub grup odbiorców. Wysoce świadoma, który z nich będzie odpowiedni w zależności od miejsca, czasu i treści komunikatu.
Umiejętnie obmyśla odpowiednie sposoby współpracy członków zespołu tak, aby ich indywidualne cechy przyczyniały się do osiągania lepszej produktywności i budowania atmosfery wzajemnego zrozumienia.
W zespole stwarza warunki do wzajemnego rozumienia różnic, pokazując jednocześnie, że ich odpowiednie połączenie jest przewagą, a nie zagrożeniem czy słabością grupy.
Utrudnia i /lub przeszkadza
Doskonale widzi unikatowość innych, siebie zaś uważa za osobę taką jak wszyscy inni, nie potrafi nazwać swoich własnych potrzeb i wyróżniających ją cech. Bywa jak przysłowiowy szewc, który chodzi bez butów.
Ma tendencję do zbyt wnikliwego analizowania indywidulanych potrzeb danej osoby. Robi to kosztem pozostałych osób lub zobowiązań.
Stara się zaspokoić potrzeby każdej indywidualnej osoby, a przez to przedkłada interes danej osoby nad cele i zadania całego zespołu.
Stosuje ogólny przekaz nie biorąc pod uwagę zróżnicowania cech nawet na najbardziej widocznym poziomie.
Poddaje się presji grupy, rezygnując z proponowania widzianych przez nią możliwych zmian personalnych, które ułatwiłyby działanie zespołu.
Tak bardzo opiera się na swojej intuicji, że z góry zakłada potrzeby danej osoby, nie upewniając się czy ma rację. To prowadzi do niepotrzebnych nieporozumień.
Wiedząc dokładnie jakie wady i zalety ma dana osoba, co ją motywuje lub stresuje, może wykorzystywać to w niecny sposób, prowadząc do osiągania własnych korzyści.
Nie chce pogodzić się z potrzebą wprowadzenia standaryzacji mimo tego, że tak wymaga dana sytuacja, a korzyści są oczywiste.
- Aktywator
- Analityk
- Bezstronność
- Bliskość
- Czar
- Dowodzenie
- Dyscyplina
- Elastyczność
- Empatia
- Indywidualizacja
- Integrator
- Intelekt
- Komunikatywność
- Kontekst
- Maksymalista
- Naprawianie
- Odkrywczość
- Odpowiedzialność
- Optymista
- Organizator
- Osiąganie
- Poważanie
- Pryncypialność
- Rozwaga
- Rozwijanie innych
- Rywalizacja
- Strateg
- Uczenie się
- Ukierunkowanie
- Wiara w Siebie
- Wizjoner
- Współzależność
- Zbieranie
- Zgodność
WIEDZA W PIGUŁCE
Przeczytaj wpisy dostępne na blogu i dowiedz się więcej o koncepcji rozwoju w oparciu o mocne strony, która została stworzona przez Donalda O. Cliftona.
Jeśli chcesz odkrywać talenty Gallupa razem ze mną i Tropicielami Talentów, to sprawdź jakie masz możliwości z Sklepie.
Więcej o tym talencie usłyszysz w podcaście Talenty Dużych i Małych
Odcinek 027: Talent Indywidualizacja [Individualization]
Poszukaj podcastu w bibliotece audycji w swojej aplikacji w telefonie komórkowym:
Apple Podcast
Spotify
GooglePodcast
Stitcher
W każdym odcinku:
- ciekawostki o talencie,
- rozmowa o nazwie w innych językach i definicja wg Gallupa,
- sonda uliczna czyli wypowiedzi osób z tym talentem,
- podpowiedzi do samoobserwacji,
- wskazówki jak korzystać z talentu w edukacji,
- strategie rodzicielskie.