20 NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANYCH PYTAŃ

W tym wpisie znajdziesz listę pytań, które najczęściej zadają osoby kierowane do Tropicieli Talentów: rodzice, nastolatkowie czy osoby u progu swojej kariery zawodowej. Do każdego z nich znajdziesz osobną, mam nadzieję, że wyczerpującą odpowiedź.

Jeśli jednak nie znajdziesz pytania, które chodzi Ci po głowie i chcesz nam je zadać, to napisz je przez Formularz kontaktu.

Do Tropicieli Talentów zgłaszają się dwa typy rodziców:

  • Rodzice, którzy nigdy wcześniej nie słyszeli o talentach Gallupa lub mają bardzo ogólną i mglistą wiedzę na temat tej metodologii – nie znają swoich talentów neuronalnych.
  • Osoby, które wiedzą czym zajmuje się Instytut Gallupa, przeczytali już na ten temat kilka artykułów, a także (w większości przypadków) znają swoje talenty neuronalne.

Niezależnie, do której grypy rodzicielskiej należysz, wraz z Tobą – rodzicem – w Tropicielach pojawia się nastolatek, dla którego temat talentów i mocnych stron jest w większości przypadków zupełnie nieznany.

Jeśli należysz do tych rodziców, którzy znają już swoje talenty Gallupa to możesz pominąć kilka pierwszych pytań.

Lista pytań


1. Co to jest Gallup? Kim był Donald O. Clifton?

2. Co to jest talent?

3. W jakim wieku można wykonać badanie talentów?

4. Moje dziecko ma już prawie 14 lat. Czy jest sens robić badanie StrengthsExplorer?

5. Mój nastolatek ma już 16 lat. Czy już możemy odkryć jego talenty badaniem dla dorosłych?

6. Jestem rodzicem i nie znam własnych talentów Gallupa. Czy mimo to mogę odkryć talenty dziecka?

7. Na czym polega badanie StrengthsExplorer? Jak długo trwa i jak wygląda?

8. Jaki może być wynik badania StrengthsExplorer?

9. Co otrzymam po przeprowadzeniu badania talentów StrengthsExplorer?

10. Czy jako rodzic będę wiedział, jak mam wspierać swojego nastolatka w zrozumieniu i działaniu zgodnie z jego talentami?

11. Myślałem, że moje dziecko ma talent Osiąganie, a po badaniu okazało się, że jednak nie ma tego talentu. Czy to badanie mierzy talenty prawidłowo?

12. Moje dziecko ma talent muzyczny, plastyczny, dobrze tańczy – czy to badanie potwierdzi te talenty?

13. Czy talenty Gallupa są dziedziczne?

14. Jakie jest zaangażowanie rodziców w procesie odkrywania talentów?

15. Czy talenty określą jaką szkołę średnią lub jaki zwód ma wybrać moje dziecko?

16. Jaka jest różnica w badaniu talentów CliftonStrengths a CliftonStrengths for Student?

17. Czy warto powtórzyć badanie talentów Gallupa?

18. Jestem zdecydowany na odkrywanie talentów. Gdzie dokładnie się dowiem o możliwościach dla mnie i mojego nastolatka?

19. Ile kosztują kody dostępu do badań Gallupa? Jakie są koszty Pakietów talentowych?

20. Gdzie spotkam innych rodziców, którzy odkryli talenty swoich nastolatków?


Pytanie 1.
Co to jest Gallup? Kim był Donald O. Clifton?

Jednym z podstawowych zagadnień, które musimy sobie wyjaśnić jest pojęcie metodologii Gallupa i wkładu, jaki Donald O. Clifton wniósł w odkrycie talentów.

Instytut Gallupa to światowy lider w pomiarze i analizie postaw, zachowań, a także w badaniu opinii  publicznej (głównie na potrzeby kampanii politycznych).

W latach 60. XX wieku do Instytutu dołączył Donald O. Clifton– amerykański psycholog i profesor Uniwersytetu Nebraska, badacz i autor wielu książek z dziedziny rozwoju osobistego w biznesie i edukacji.

Donald O. Clifton pracując w Instytucie Gallupa stworzył badanie CliftonStrengths, które do tej pory wykonało ponad 22 miliony ludzi na całym świecie.

Więcej o historii Instytutu Gallupa znajdziesz we wpisie na blogu 20 lat odkrywania mocnych stron  lub bezpośrednio na stronie Gallupa.

Polecam też posłuchać odcinek nr 2 podcastu Talenty Dużych i Małych –
O Gallupie kilka słów wstępu.

Powrót do listy pytań

Pytanie 2.
Co to jest talent?

Gallup definiuje TALENT jako każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie.

Jest to zatem naturalny sposób funkcjonowania i odbierania świata przez każdego człowieka. To filtr, przez który Ty lub dziecko, patrzycie na swoje otoczenie i który sprawia, że działacie i zachowujecie się w określony sposób. Badanie talentów pozwala nie tylko poznać te, które posiadamy, ale pokazuje ich unikatową kombinację, uświadamiając nam to, jak jesteśmy wyjątkowi i jedyni w swoim rodzaju.

Nasze talenty to również obszar, w którym mamy największe szanse na rozwój swojego potencjału i bycie sobą. Jednocześnie im częściej używamy naszych silnych stron i zachowujemy się zgodnie z nimi, tym konsekwentniej działamy, z większą pewnością siebie, ukierunkowaniem i wiarą w osiągnięcie sukcesu.

Gallup posługuje się dwoma istotnymi definicjami – talent i mocna strona. W mowie potocznej i codziennych rozmowach często używamy tych określeń zamiennie. Jednak czy talent to to samo co mocna strona? Czy Gallup stawia znak równości pomiędzy tymi pojęciami?

Więcej możesz przeczytać we wpisie: czym jest talent, co oznacza talentowa matematyka lub możesz posłuchać 3 odcinka podcastu Talenty Dużych i Małych.

Powrót do listy pytań

Pytanie 3.
W jakim wieku można wykonać badanie talentów?

Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć, że w każdym! Bo na odkrycie swojego potencjału, nigdy nie jest za późno.

Mimo to fakt jest taki, że:

  • badanie StrengthsExplorer jest przewidziane dla nastolatków pomiędzy 10 a 15 rokiem życia,
  • badanie CliftonStrengths może wykonać osoba, która ukończyła 16 lat.

U dzieci przed dziesiątym rokiem życia rodzice mogą obserwować ich talenty. Czyli patrząc na sposób działania, zachowania i komunikowania się swojego dziecka z innymi, rodzice mogą wyciągać własne spostrzeżenia, jednocześnie próbując intuicyjnie określić jego talenty.

Nastolatki pomiędzy 10 a 15 rokiem życia mogą wykonać badanie StrengthsExplorer. Trzeba jednak pamiętać, że trudno jest określić moment w życiu młodego człowieka, który byłby najlepszy na odkrycie jego talentów, bo dużo zależy od jego gotowości i dojrzałości. Aby to określić w Tropicielach Talentów przed decyzją o współpracy odbywa się spotkanie wstępne.

Dla osób powyżej 16 roku życia mamy tak naprawdę dwa badania: CliftonStrengths for Student i CliftonStrengths. O różnicach między tymi badaniami dowiesz się z odpowiedzi na pytanie 16 .

O tym jak wyglądają oba badania, czym się różnią, a co je łączy rozmawiam razem z Katarzyną Bieleniewicz w 5 odcinku podcastu Talenty Dużych i Małych: Badanie CliftonStrengths i StrengthsExplorer.

Powrót do listy pytań

Pytanie 4.
Moje dziecko ma już prawie 14 lat. Czy jest sens robić badanie Strengths Explorer?

To pytanie pojawia się dość często i jest związane z wiekiem granicznym dzieci czyli takim między możliwością zastosowania jeszcze badania Strengths Explorer, a już tego dla osób powyżej 16 roku życia czyli CliftonStrengths.

Nie ma tu jednej dobrej odpowiedzi, a wszystko zależy od indywidualnej gotowości młodego człowieka i wsparcia, jakie potem uzyska w domu od rodziców i najbliższego otoczenia.

Osobiście staram się objaśnić odpowiedź na to pytanie trochę strategicznie. Chodzi o to, że jeżeli dziecko ma 14 czy 15 lat, to poprzez StrengthsExplorer możemy odkryć jego trzy dominujące talenty. To oznacza, że jako rodzice otrzymamy informacje o trzech obszarach działania, zachowania i odczuwania, które dla nastolatka są nie tylko typowe i wyróżniające, ale ich używanie pomaga młodej osobie lepiej czuć się we własnej skórze i komunikować się ze światem zewnętrznym.

To tak, jakby dostać łatwą do zrozumienia i uszytą na miarę instrukcję obsługi swojego nastolatka. Następnie jako rodzice powinniśmy poświęcić czas i energię na zrozumienie uzyskanego  przez dziecko wyniku, na jego wsparcie i towarzyszenie mu w wykorzystaniu i praktykowaniu jego talentów. Taki proces, przy zaangażowaniu i świadomym podejściu rodziców, zwykle zabiera około roku lub dwóch lat.

W tym czasie nasz nastolatek otrzymuje tak potrzebne mu wsparcie w obszarach swojego naturalnego potencjału. Zmienia się, rośnie i osiąga wiek 17 lub 18 lat, w którym śmiało możemy zaproponować mu odkrycie talentów za pomocą kolejnego badania Gallupa.

Dlatego wykonanie badania StrengthsExplorer w wieku 14 lat i późniejszy rozwój nastolatka w oparciu o tę wiedzę,  to nie jest czas stracony. Raczej można powiedzieć, że świadomie i efektywnie wykorzystany. W związku z tym, polecam badanie StrengthsExplorer zarówno dla  dzieci w wieku 14, jak i 15 lat.

Powrót do listy pytań

Pytanie 5.
Mój nastolatek ma już 16 lat. Czy możemy już odkryć jego talenty badaniem dla dorosłych?

Moment wykonania badania przez młodą osobę, który możemy nazwać dobrym czy też odpowiednim, zależy od dwóch czynników:

  1. jego dojrzałości i świadomości własnych cech, sposobów działania i funkcjonowania w środowisku domowym bądź rówieśniczym,
  2. wsparcia, jakie uzyska w trakcie całego procesu odkrywania, rozwijania i praktykowania talentów w swoim najbliższym otoczeniu, a w szczególności od rodziców lub opiekunów.

To znowu pytanie o wiek graniczny młodej osoby, ale jakby po drugiej strony barykady. Czy 16 lat to już ten moment kiedy można? Czy zdmuchując 16 lub 17 świeczek na torcie młoda osoba ma już pełne prawo do zrobienia dorosłego badania talentów Gallupa?

Odpowiedzi na te pytania są bardzo indywidualną kwestią, w której oprócz wymienionych elementów trzeba brać pod uwagę czynniki środowiskowe, obecne relacje z samym sobą, z rówieśnikami, z rodzicami, a także inne sytuacje życiowe, które być może bardziej absorbują uwagę młodej osoby.

Z tego powodu w Tropicielach Talentów fundamentalną sprawą, przed podjęciem współpracy, jest spotkanie z osobami zainteresowanymi i krótka rozmowa. To moment nie tylko na wzajemne poznanie, zrobienie pierwszego wrażenia, ale również szansa na zbudowanie relacji i określenie gotowości nastolatka do odkrywania jego talentów.

Dopiero wtedy zapada ostateczna decyzja czy przystępujemy do badania CliftonStrengths for Student. Jeśli chcesz się umówić na krótkie spotkanie to napisz do mnie przez Formularz Kontaktu.

Powrót do listy pytań

Pytanie 6.
Jestem rodzicem i nie znam własnych talentów Gallupa. Czy mimo to mogę odkryć talenty dziecka?

Tak, oczywiście.  Odkrycie talentów nastolatka odbywa się niezależnie od znajomości talentów jego rodziców lub opiekunów.

Mimo to dużo łatwiej i efektywniej pracujemy w rodzinie, gdy możemy komunikować się tym samym talentowym językiem. Często zachęcam rodziców do odkrywania własnych talentów. Więcej o tym dowiesz się na stronach Gallupa lub na serwisie Kasi Bieleniewicz.

Powrót do listy pytań

Pytanie 7.
Na czym polega badanie StrengthsExplorer? Jak długo trwa i jak wygląda?

Warto wiedzieć, że badanie talentów Gallupa dla dzieci zostało merytorycznie przygotowane przez wspaniałych specjalistów – doktor Mary Reckmeyer i Jer Lane Mosley, współpracujące z Centrum Rozwoju Dziecka imieniem Donalda O.Cliftona ( The Donald O. Clifton Child Development Center). Dodatkowo Mary jest autorką książki dotyczącej rodzicielstwa mocnych stron, w której szczegółowo opisuje swoje podejście do odkrywania talentów u młodych osób.

To oznacza, że metodologia odkrywania nastoletnich talentów jest zgodna z podejściem Donalda O. Cliftona, a dodatkowo bierze pod uwagę możliwości poznawcze i behawioralne młodych osób. O podejściu Donalda O. Cliftona przeczytasz więcej we wpisie 20 lat odkrywania mocnych stron Gallupa

Wszelkie kwestie organizacyjne i techniczne badania StrengthsExplorer wyjaśniamy nastolatkowi w trakcie naszego pierwszego spotkania zapoznawczego. Wtedy jest też moment na zadanie dodatkowych pytań, rozwianie wątpliwości czt wyjaśnienie innych kwestii, które nie dają spokoju młodemu człowiekowi.

Bardzo szczegółowy opis tego jak wygląda badanie talentów StrengthsExplorer znajdziesz w jednym z wpisów na blogu. Tam między innymi znajdziesz odpowiedź na pytania – jak długie jest badanie, o co jest pytana młoda osoba, czy jest limit czasu na udzielenie odpowiedzi i co jeszcze warto wiedzieć przed jego wykonaniem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 8.
Jaki może być wynik badania StrengthsExplorer?

Instytut Gallupa określił 10 talentów neuronalnych, które poprzez Badanie Clifton Youth StrengthsExplorer można określić u dzieci i młodzieży między 10 a 14 rokiem życia. Talenty te to:

Każdy młody człowiek, w tym również Twój nastolatek, posiada wszystkie 10 cech, ale jedne z nich używa częściej i chętniej, a inne zaś rzadziej.

Badanie Strengths Explorer określa 3 najmocniejsze talenty dziecka, czyli te sposoby myślenia, działania i odczuwania, których używa ono najczęściej. To właśnie te talenty są najbardziej widoczne u Twojego nastolatka i najlepiej określają jego osobowość – czyli to jak zachowuje się przez większość czasu.

Oznacza to, że badanie dostarcza informacji o 3 spośród 10 nastoletnich talentów i w przeciwieństwie do badania dla osób dorosłych nie ma możliwości odkrycia układu pozostałych 7 talentów.

W pracy nad zrozumieniem i rozwojem talentów nastolatka skupiamy się na tym, co jest najmocniejsze, najbardziej widoczne i co jest jego naturalnym potencjałem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 9
Co otrzymam po przeprowadzeniu badania talentów StrengthsExplorer?

Standardowo po przeprowadzeniu badania na stronach Gallupa generowany jest raport 3 dominujących talentów Twojego nastolatka. W tym serwisie raport może być pobrany w języku angielskim lub hiszpańskim i zawiera 4 elementy:

  1. Certyfikat talentów (Certyficate of Talent) – certyfikat przygotowany dla Twojego dziecka, który jest w formie zaświadczenia A4, gotowy do wydruku i powieszenia na ścianie.
  2. Opis Top 3 talentów (Your Top 3 Themes) – charakterystyka 3 najsilniejszych talentów nastolatka, opisująca ich podstawowe cechy, potrzeby, sposoby działania i zachowania.
  3. Wskazówki do rozwoju talentów dla nastolatka (Action Items for Youth) – czyli pomysły na aktywności, działania lub zadania, których może podejmować się Twoje dziecko, by działać w zgodzie ze swoimi talentami i przy ich użyciu.
  4. Wskazówki do rozwoju talentów dla rodziców (Action Items for Adults) – czyli pomysły na aktywności i działania, które rodzic może podjąć w celu wsparcia rozwoju talentów swojego dziecka.

Raport ma przejrzysty układ i pomaga zrozumieć odkryte talenty. Zawiera wiele ciekawych pomysłów i podpowiedzi zarówno dla dzieci jak i rodziców.

W Tropicielach Talentów te materiały dostarczamy w języku polskim i są one podstawą do rozmowy o odkrytych talentach i dalszej pracy nad ich zrozumieniem oraz rozwojem.

Najpierw przed spotkaniem nastolatek i rodzic otrzymują Raport 3 talentów wraz z dodatkowymi ćwiczeniami do wykonania. To jest moment na zapoznanie się z usyskanym wynikiem i jego omówienie w domu. Wszystkie wnioski i przemyślenia pozwalają nam przejść przez kolejne etapy Procesu Rozwoju w oparciu o talenty.

Aby działać w zgodzie z talentami, nastolatek i jego rodzice wraz z raportem 3 dominujących talentów otrzymują listę wskazówek do ich rozwoju.

W Tropicielach Talentów wskazówki te są wzbogacone wieloma innymi aktywnościami oraz dzienniczkiem rozwoju talentów, a wszystko razem to Drogowskaz talentowy. Jest on przekazywany rodzinie w trakcie realizacji wybranego Pakietu Talentowego, które są dostępne w Sklepie.

Powrót do listy pytań

Pytanie 10
Czy jako rodzic będę wiedział, jak mam wspierać swojego nastolatka w zrozumieniu i działaniu zgodnie z jego talentami?

Proces poszukiwania przez dorastających ludzi odpowiedzi na pytania „kim jestem?”, „co jest dla mnie ważne?”, „jak mam wybrać i jak decydować?” jest często okresem, gdzie przeplatają się sukces i porażka, radość i smutek. Czasami nastolatkowie potykają się, popełniają błędy, poszukują, sprawdzają swoje możliwości, testują granice. A to wszystko po to, by lepiej zrozumieć siebie.

Najlepszymi towarzyszami na tej drodze są rodzice, którzy w procesie wychowawczym prowadzą swoje dziecko do pełnej samodzielności fizycznej, psychicznej i emocjonalnej.

Aby rozpoznać te sposoby, które mogą najbardziej pasować do naturalnego podejścia dziecka, w Tropicielach Talentów badamy talenty neuronalne, a następnie prowadzimy przez drogę zdobywania nowej wiedzy i rozwoju umiejętności, tak potrzebnych do lepszego zrozumienia nastolatka.

To wszystko dzieje się w oparciu o proces Name It – Claim It – Aim It proponowany przez Instytut Gallupa, do którego również nawiązuje odpowiedź do pytania 9.

Jako rodzic uzyskujesz od nas pełne wsparcie – zarówno merytoryczne, jak i w postaci wielu materiałów i ćwiczeń rozwojowych, by wiedzieć jak ugryźć ten temat i przejść przez fazy rozwoju w oparciu o talenty. Zatem spokojnie, jako rodzic będziesz wiedział jak wspierać swoje dziecko w talentowym rozwoju i działaniu zgodnie z jego naturalnym potencjałem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 11
Myślałem, że moje dziecko ma talent Osiąganie, a po badaniu okazało się, że jednak nie ma tego talentu. Czy to badanie mierzy talenty prawidłowo?

Nie mam wątpliwości co do tego, że metoda obliczania wyników badania StreghtsExplorer (jak i pozostałych badań talentowych) została przygotowana przez Instytut Gallupa z należytą starannością i w oparciu o rzetelną wiedzę z obszaru psychologii. Same badania jako narzędzia psychometryczne są co pewien czas poddawane procesowi walidacji, czyli sprawdzeniu akuratności i trafności dostarczanych wyników. Raport z takiej walidacji znajdziesz tutaj.

Pytanie to wiąże się raczej z tym, że jako rodzice często postrzegamy nasze dzieci przez pryzmat własnych, dorosłych, doświadczeń, posiadanej wiedzy oraz wartości i zasad, którymi się posługujemy.

Dlatego jednym z pierwszych elementów potrzebnych do dalszej efektywnej pracy nad talentami nastolatka, jest akceptacja przez wszystkie strony otrzymanego wyniku.

Może trudno w to uwierzyć, ale zdarza się, że osoby dorosłe potrzebują czasu na oswojenie się z katalogiem otrzymanych talentów – czy to własnych czy swoich dzieci. Młode osoby często mówią: „O tak! To ja! Wiedziałam, że tak będzie”, nierzadko zrzucając z siebie ciężar stawianych im oczekiwań tego, by być kimś innym, niż po prostu są. Dla rodziców zaś to czas na okazanie dziecku zrozumienia i akceptacji.

Tak jak napisał Tom Rath w swojej książce:

“You cannot be anything you want to be – but you can be a lot more of who you already are.”

„Nie możesz być kimkolwiek chcesz – ale możesz być jeszcze lepszą wersją osoby, którą już teraz jesteś”

Proces uznania wyniku i odkrytych talentów, przekonania się, że otrzymany wynik rzeczywiście opisuje nasze naturalne sposoby działania, myślenia i zachowywania obserwujemy na co dzień, pracując z wieloma nastolatkami i ich rodzicami z różnych rejonów Polski i nie tylko.

To wspaniałe momenty, w których bierzemy udział każdego dnia, a uwalnianie energii i radości płynącej z postawy „wreszcie jestem sobą”, daje również nam dodatkową motywację do działania.

Powrót do listy pytań

Pytanie 12
Moje dziecko ma talent muzyczny, plastyczny, dobrze tańczy – czy to badanie potwierdzi te talenty?

Badanie talentów, określa wrodzone i naturalne wzorce myślenia, odczuwania i zachowania, które w języku angielskim nazywa się themes. Słowo to zostało przetłumaczone jako talent i tak jest powszechnie używane w obszarach działań gallupowych. Na marginesie dodam, że w języku polskim rzeczywiście nie mamy dobrych określeń na słowo theme. Bo czy ktoś miałby poznać swoje przewodnie motywy, wątki albo szablon? Dużo łatwiej jest nam zrozumieć, że poznajemy swoje talenty.

Rozmawiając o talentach Gallupa często dodaję określenie neuronalne, gdyż miejsce w którym rodzą i kształtują się talenty jest mózg. Skoro to wzorce myślenia, odczuwania i zachowania to badanie nie określa czy są one bardziej matematyczne, plastyczne czy sprawnościowe. Tu raczej chodzi o to, jak działasz, zachowujesz się czy podejmujesz decyzje, Ty lub Twoje dziecko. Jaki masz sposób myślenia, jak zachowasz się, a co najważniejsze, będzie to widoczne u Ciebie za każdym razem, naturalnie powtarzalnie, bo to przecież Twój talent neuronalny– najmocniejsze połączenie synaptyczne między neuronami.

Natomiast wspomniane w pytaniu umiejętności osobiście nazywam uzdolnieniami. Rozumiem je jako predyspozycje w danej dziedzinie intelektualnej, ruchowej lub artystycznej, przejawiające się ponadprzeciętnym stopniem sprawności w tym obszarze lub zdolnością do nabywania określonych umiejętności. Często te uzdolnienia stają się pasją, czyli zainteresowaniem, dziedziną życia, która nas intryguje, fascynuje, którą chcemy zgłębiać lub wykonywać.

Jak to wygląda w praktyce? Powiedzmy, że mamy dwóch uczniów, którzy tak samo interesują się piłką nożną i mają widoczne uzdolnienia do gry. Obaj są podobnie sprawni fizycznie, obaj potrafią godzinami rozmawiać o ulubionych klubach piłkarskich i analizować przebieg meczy. Można powiedzieć, że to ich pasja.

Mimo to jeden z nich gra w ataku, a drugi stoi na bramce. Jeden ma ducha walki i w trakcie meczu strzelenie bramki oraz zwycięstwo są dla niego najważniejsze. Drugi zdecydowanie lepiej odnajduje się w bramce, za której obronę ponosi odpowiedzialność. Obaj czują się tak samo potrzebni w drużynie, obaj wytrwale trenują i nie rozstają się z piłką. Ale ze względu na swoje talenty wybierają dla siebie inne role na boisku i mają inną motywację do trenowania tego sportu. A odkrycie i zrozumienie tego faktu może pozwolić dostosować rodzaj treningu i podtrzymanie tej pasji, a przez to umożliwić każdemu z nich osiągnięcie większej satysfakcji.

Dlatego też badanie talentów Gallupa pozwoli określić w jakiej roli będzie się lepiej czuło Twoje dziecko lub Ty, ale sam obszar zainteresowań, pasja musi wypływać prosto z serca.

Powrót do listy pytań

Pytanie 13
Czy talenty Gallupa są dziedziczne?

To dość ciekawe pytanie i częściej pojawia się ono na warsztatach, kiedy bezpośrednio rozmawiam z rodzicami. Wtedy to zaczynamy myśleć o swoich sposobach działania i zachowania oraz dostrzegamy, że nasze dzieci działają podobnie. Zdarza się też tak, że to co typowe dla naszego nastolatka, absolutnie nie dostrzegamy w naszym dorosłym podejściu.

Jak to jest z tym dziedziczeniem cech i co determinuje nasze zachowanie opisuje wpis Niedaleko jabłko pada od jabłoni. Wejdź i przeczytaj.

Powrót do listy pytań

Pytanie 14
Jakie jest zaangażowanie rodziców w procesie odkrywania talentów?

W tym momencie aż chce się napisać, że zaangażowanie rodziców w rozwój ich dzieci powinno być świadome i pełne. I tu można postawić kropkę, bo bez wsparcia osób dorosłych nie ma pełnego rozwoju dziecka.

Natomiast angażowanie w proces odkrywania talentów nastolatków zależy od wybranego pakietu dostępnego w Sklepie. Tropiciele Talentów proponują rożne rozwiązania, dostosowane do potrzeb, wieku, możliwości bądź deklarowanych chęci ze strony nastolatka i jego rodziny.

Dla przykładu jest rozwiązanie, w którym to głównie młoda osoba jest zaangażowana w proces i samodzielnie współpracuje z nami. Są też rozwiązania, gdzie rodzice wykonują ćwiczenia i zadania w podobny sposób jak nastolatkowie, a to oznacza, że są bardziej zaangażowani i muszą znaleźć na to czas.

Dlatego też Twoje zaangażowanie jako rodzica w odkrywanie talentów zależy po części od tego, który pakiet wybierzesz. Sam decydujesz jak bardzo chcesz wziąć udział w procesie talentowym.

Powrót do listy pytań

Pytanie 15
Czy talenty określą jaką szkołę średnią lub jaki zwód ma wybrać moje dziecko?

To pytanie jest bardzo zbliżone do pytania 12 i można je podobnie wyjaśnić.

Natomiast w tym miejscu zacytuję słowa z książki autorstwa Marcusa Buckinghama i Donalda O. Cliftona „Teraz odkryj swoje silne strony” (str. 182):

Twoje specyficzne cechy (czyli talenty) niewiele mają do powiedzenia w sprawie dziedziny, którą powinieneś się zająć, i chociaż mogą być dla ciebie źródłem wskazówek co do roli, musisz być na tyle mądry, by nie traktować tych wskazówek jak wyroczni.

Mówiąc wprost: to czym się interesujesz, dziedzina wiedzy, którą chcesz zgłębiać lub którą widzisz jako obszar swojej pracy powinna wypływać z Twojego serca. Możesz to nazwać swoją pasją.

Badanie talentów Gallupa nie jest badaniem tego typu preferencji, nie jest testem kompetencji zawodowych czy dziedziny, którą masz się zająć. Wykonując je, nie dowiesz się czy odnajdziesz się w środowisku finansów, pracy w sądzie, stolarni czy w informatyce. Natomiast badanie może Ci pomóc wybrać odpowiednią, dopasowaną do Twoich talentów rolę, w której będziesz realizować swój najwyższy potencjał.

Co zatem autorzy książki definiują jako rola?

Wyobraź sobie kwartet smyczkowy. Jest w nim czterech wykonawców, a każdy z nich ma umiejętności gry na danym instrumencie. Można powiedzieć, że ma uzdolnienia muzyczne i dobry słuch, który przecież wyróżnia muzyków. Muzyka jest pasją każdego z członków kwartetu.

Będąc jednym z wykonawców w kwartecie, zgodzisz się chyba z tym, że każdy z nich pełni rolę muzyka. Ale każdy z ich z pewnością posiada inną kombinację dominujących talentów, co przekłada się na inny specyficzny dla siebie sposób przygotowywania do występów, nawiązywania relacji z innymi muzykami, porządkowania nut po koncercie czy nawet decydowania, jaki utwór będzie grany na kolejnym występie.

Oznacza to, że każdy z nich tak ukształtował i wykonuje swoją rolę muzyka, członka kwartetu, że odpowiada ona jego konkretnym talentom.

Jedna dziedzina, jeden obszar zainteresowań, ale różne podejście do wykonywania swojej roli. Podejście, które prowadzi do doskonałości w byciu muzykiem, do osiągania i realizacji marzeń. Albo do świadomego i efektywnego wykorzystywania swoich talentów.

Etap wyboru szkoły średniej czy nawet studiów jest jednym z tych przełomowych momentów, przez który przechodzi miliony młodych ludzi na świecie. Poznanie talentów może sugerować, że posiadany naturalny potencjał bardziej lub mniej pasuje do pełnienia określonych ról.

Masz tak kształtować dla siebie rolę, którą przyjmiesz w życiu, by jak najczęściej móc korzystać z posiadanych talentów. Dziedzina zaś życia jest zupełnie inną kwestią wyboru.

Powrót do listy pytań

Pytanie 16
Jaka jest różnica w badaniu talentów CliftonStrengths a CliftonStrengths for Student?

Badania talentów CliftonStrengths i CliftonStrenghts for Students są przewidziane dla osób powyżej 16 roku życia. Z technicznego punktu widzenia osoba wykonuje dokładnie takie samo badanie. Ma przed sobą 177 par stwierdzeń i w ciągu 20 sekund musi zdecydować na 5 stopniowej skali, które z tych stwierdzeń lepiej ją opisuje.

Różnice pojawiają się w momencie, kiedy chcemy lepiej zrozumieć swój wynik, zinterpretować go i korzystać z bazy wiedzy dostarczonej przez Gallupa.

Dla osób dorosłych, które wykonały badanie takim miejscem jest strona główna Gallupa czyli:
https://www.gallup.com/cliftonstrengths/en/home.aspx

Dla studentów, osób ciągle edukujących się, działających w środowisku szkolnym o wiele lepszym miejscem jest strona:
https://www.strengthsquest.com/home.aspx

Treści i materiały na obu serwisach są dostosowane do odbiorców dla których są przeznaczone, biorąc pod uwagę ich wiek, wykonywany zawód lub zajęcie i potrzeby.

Osoby dorosłe znajdą podsumowania swoich talentów, filmy edukacyjne i wiele aktywności jak mogą wykorzystać swoje talenty w życiu zawodowym, by stawać się bardziej efektywnymi i świadomymi swoich cech ludźmi.

Studenci zaś i osoby edukujące się na dedykowanym im portalu znajdą zaś podpowiedzi jak wykorzystać talenty w szkole, w trakcie procesu uczenia się, a także podejmowania życiowych decyzji i planowania swojej ścieżki zawodowej.

A zatem od strony technicznej badania nie różnią się, ale od strony wykorzystania wyników i wsparcia jakie oferuje Gallup, sugeruję korzystać z odpowiednich serwisów.

Powrót do listy pytań

Pytanie 17
Czy warto powtórzyć badanie talentów Gallupa?

Na tak postawione pytanie można powiedzieć, że to zależy.

Jeśli badanie talentów wykonała młoda osoba między 10 a 15 rokiem życia przy użyciu StrengthsExplorera, to warto w późniejszym czasie wykonać badania CliftonStrengths for Student lub CliftosStrengths. W tym wypadku odpowiedź brzmi tak.

Jeśli zaś masz na myśli wielokrotne powtarzanie badania StrengthsExplorer czy CliftonStrengths to trzeba pamiętać, że talenty są naszymi wrodzonymi i naturalnymi wzorcami myślenia i działania i nie zmieniają się w czasie, gdy my rośniemy, stajemy się starsi i dojrzalsi. Z tego też powodu Instytut Gallupa rekomenduje wykonie badania jeden raz, a następnie pracę nad rozwojem otrzymanego katalogu dominujących talentów.

Istnieją jednak sytuacje, kiedy można powtórzyć badania, a nawet jak doradza certyfikowany Coach Gallupa Katarzyna Bieleniewicz – należy je powtórzyć. O tym jakie to sytuacje oraz co jeszcze warto wziąć pod uwagę, decydując się na ponowne wykonanie badania rozmawiamy w 12 odcinku podcastu Talenty Dużych i Małych„Czy warto powtórzyć badanie Gallupa?”. Posłuchaj tego odcinka i zdecyduj czy warto, czy nie.

Powrót do listy pytań

Pytanie 18
Jestem zdecydowany na odkrywanie talentów. Gdzie dokładnie się dowiem o możliwościach dla mnie i mojego nastolatka?

Wszystkie dostępne możliwości odkrywania talentów razem z Tropicielami Talentów znajdziesz w dwóch miejscach:

W Strefie Tropicieli poznasz opcje odkrywania talentów zależne od wieku Twojego dziecka lub jeśli myślisz o talentach w swoim rodzicielstwie.

Sklep Tropicieli oferuje konkretne rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb, chęci zaangażowania się i możliwości finansowych.

W tych dwóch miejscach dowiesz się o możliwościach dla siebie i swojej rodziny. A jeśli czujesz, że to nadal za mało lub jeśli wolisz bardziej bezpośredni kontakt, możesz wcześniej skontaktować się z nami przez zakładkę Kontakt.

Powrót do listy pytań

Pytanie 19
Ile kosztują kody dostępu do badań Gallupa? Jakie są koszty Pakietów talentowych?

Kody dostępu do badań CliftonStrenghts i StrengthsExplorer znajdziesz w sklepie serwisu Gallupa. Ich koszt zależy od wersji na jaką się zdecydujesz. W przypadku kodu dostępu to StrengthsExplorer to kwota ok. 45 zł. Kody dostępu dla „dużych” badań wahają się między 105 zł a 250 zł.

Jeśli zaś jesteś zainteresowany kompleksowym odkrywaniem i rozwijaniem talentów nastolatka lub swoich własnych to sprawdź jakie masz opcje w Sklepie Tropicieli Talentów.

Powrót do listy pytań

Pytanie 20
Gdzie spotkam innych rodziców, którzy odkryli talenty swoich nastolatków?

Najlepsza możliwość rozmowy o odkrytych talentach z innymi rodzicami jest na grupie na Facebooku.

To właśnie tam jest miejsce, gdzie dołączają rodzice zainteresowani odkryciem nastoletnich talentów, Ci którzy już znają 3 dominujące talenty dziecka, jak i Ci, którzy myślą o rodzicielstwie mocnych stron.

Zaraz po dołączeniu do grupy masz możliwość skorzystania z 3 modułów:

  • Moduł 1: Poznaj Talent – tam znajdziesz podstawowe opisy wszystkich 10 talentów dla nastolatka
  • Moduł 2: Czy wiesz, że – to taka mini encyklopedia wiedzy, ciekawostki o rozwoju mózgu, wychowaniu, rodzinie i rodzicielstwie
  • Moduł 3: Aktywuj Talent – czyli pomysły na to jak uruchomić dany talent, co zrobić, by młoda osoba go wykorzystywała na co dzień

Przyłącz się do grupy i podziel się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami związanymi z talentami Gallupa Twojego nastolatka.

Powrót do listy pytań

talenty Gallupa nastolatek

Zapisz się na newsletter
i bądź na bieżąco z tym, co słychać u Tropicieli Talentów
.

Przy zapisie otrzymasz ABC Talentów Nastolatka –
Przewodnik dla Rodzica. >> Więcej
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Marek
Marek
Gość
6 miesięcy temu

Dziwne, że nikt nie zadał pytania nigdy o 5-10 najniższych talentów z tego badania. Ja ze swoim 1. naprawianiem i strategicznymi talentami na przedzie nie mogę nigdzie znaleźć opisu tego co znaczą ostatnie talenty i co z nimi można robić żeby je poprawić 🙂

Korina Bulenda
Korina Bulenda
Gość
Reply to  Marek
1 miesiąc temu

Marku z tymi talentami możemy pracować – pokazują one nam obszary które nie są dla nas naturalnym, spontanicznym sposobem działania ale czasami są każdemu potrzebne ponieważ przynoszą określone efekty. I teraz wiedząc jaki efekt chcemy osiągnąć możemy spojrzeć na nasze top 5-10 talentów i zastanowić się jak przy ich pomocy osiągnąć to samo.