20 NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANYCH PYTAŃ

W tym wpisie znajdziesz listę najczęściej zadawanych pytań przez rodziców, nastolatków, licealistów i osób u progu swojej kariery zawodowej, które są kierowanie do Tropicieli Talentów. Do każdego z nich znajdziesz osobną, mam nadzieję, że wyczerpującą odpowiedź.

Jeśli jednak nie znajdziesz na liście pytania, które chodzi Ci po głowie i chcesz mi je zadać, to napisz przez Formularz kontaktu.

Lista pytań


1. Co to jest Gallup? Kim był Donald Clifton?

2. Co to jest talent?

3. W jakim wieku można wykonać badanie talentów?

4. Moje dziecko ma już prawie 14 lat. Czy jest sens robić badanie Strengths Explorer?

5. Mój nastolatek ma już 16 lat. Czy już możemy odkryć jego talenty badaniem dla dorosłych?

6. Jestem rodzicem i nie znam swoich własnych talentów Gallupa. Czy mogę odkryć talenty dziecka?

7. Na czym polega badanie Strengths Explorer? Jak długa trwa? Jak wygląda?

8. Jaki jest wynik badania Strengths Explorer?

9. Co otrzymam po przeprowadzeniu badania talentów Strengths Explorer?

10. Czy jako rodzic będę widział jak mam wspierać swojego nastolatka w zrozumieniu i działaniu zgodnie z jego talentami?

11. Myślałem, że moje dziecko ma talent Osiąganie, a po badaniu nie ma tego talentu. Czy to badanie mierzy talenty prawidłowo?

12. Moje dziecko ma talent muzyczny, plastyczny, dobrze tańczy – czy to badanie potwierdzi te talenty?

13. Czy talenty Gallupa są dziedziczne?

14. Jakie jest zaangażowanie rodziców w procesie odkrywania talentów?

15. Czy talenty określą jaką szkołę średnią lub jaki zwód ma wybrać moje dziecko?

16. Jaka jest różnica w Badaniu Talentów CliftonStrengths a CliftonStrengths for Student?

17. Czy warto powtórzyć badanie talentów Gallupa?

18. Jestem zdecydowany na odkrywanie talentów. Gdzie dokładnie się dowiem o możliwościach dla mnie i mojego nastolatka?

19. Ile kosztują kody dostępu do badań Gallupa? Jakie są koszty Pakietów talentowych?

20. Gdzie spotkam innych rodziców, którzy odkryli talenty nastolatków?


Generalnie do Tropicieli Talentów zgłaszają się dwa typy rodziców:

  • nigdy wcześniej nie słyszeli o talentach lub mają bardzo ogólną i mglistą wiedzę na temat metodologii Gallupa, nie znają swoich talentów neuronalnych
  • wiedzą czym zajmuje się Instytut Gallupa, przeczytali już na ten temat kilka artykułów, a także w większości przypadków znają swoje talenty neuronalne.

Niezależnie zaś, do której grypy rodzicielskiej należysz, wraz z Tobą -rodzicem – w Tropicielach pojawia się nastolatek, dla którego temat talentów i mocnych stron jest w większości przypadków zupełnie nieznany.

Jeśli należysz do tych rodziców, którzy znają już swoje talenty Gallupa to możesz pominąć kilka pierwszych pytań.

Pytanie 1.
Co to jest Gallup? Kim był Donald Clifton?

Jednym z podstawowych zagadnień, które musimy sobie wyjaśnić jest pojęcie metodologii Gallupa i wkładu, jaki w odkrycie talentów, wniósł Donald Clifton.

Instytut Gallupa to światowy lider w pomiarze i analizie postaw, zachowań a także badaniu opinii  publicznej (głównie na potrzeby kampanii politycznych).

W latach 60-tych XX wieku do Instytutu dołączył Donald O. Clifton– amerykański psycholog i profesor Uniwersytetu Nebraska, badacz i autor wielu książek z dziedziny rozwoju osobistego dla biznesu i edukacji.

Donald O. Clifton pracując w Instytucie Gallupa stworzył badanie CliftonStrengths, które do tej pory wykonało ponad 22 miliony ludzi na całym świecie.

Więcej o historii Instytutu Gallupa znajdziesz we wpisie dla blogu 20 lat odkrywania mocnych stron  lub bezpośrednio na stronie Gallupa.

Polecam też posłuchać odcinek nr 2 podcastu Talenty Dużych i Małych –
O Gallupie kilka słów wstępu.

Powrót do listy pytań

Pytanie 2.
Co to jest talent?

Gallup definiuje TALENT jako każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie.

Jest to zatem naturalny sposób funkcjonowania i odbierania świata każdego człowieka. To filtr, przez który Ty lub dziecko, patrzycie na swoje otoczenie i który sprawia, że działacie i zachowujecie się w określony sposób. Badanie talentów pozwala nie tylko poznać te, które posiadamy, ale pokazuje ich unikatową kombinację, uświadamiając to jak jesteśmy wyjątkowi i jedyni w swoim rodzaju.

Nasze talenty to również obszar, w którym mamy największe szanse na rozwój swojego potencjału i bycie sobą. Jednocześnie im częściej używamy naszych silnych stron i zachowujemy się zgodnie z nimi, tym konsekwentniej działamy, z większą pewnością siebie, ukierunkowaniem i wiarą w osiągnięcie sukcesu.

Gallup posługuje się dwoma istotnymi definicjami – talent i mocna strona. W mowie potocznej i codziennych rozmowach często używamy zamiennie tych określeń. Ale czy talent to to samo co mocna strona? Czy Gallup stawia znak równości pomiędzy tymi pojęciami?

Więcej możesz przeczytać we wpisie o tym, czym jest talent, co oznacza talentowa matematyka lub posłuchać 3 odcinka podcastu Talenty Dużych i Małych.

Powrót do listy pytań

Pytanie 3.
W jakim wieku można wykonać badanie talentów?

Na tak postawione pytanie, można by odpowiedzieć, że w każdym! Bo na odkrycie swojego potencjału, nigdy nie jest za późno.

Mimo to fakt jest taki, że:

  • badanie Strengths Explorer jest przewidziane dla nastolatków pomiędzy 10 a 15 rokiem życia
  • badanie CliftonStrengths może wykonać osoba, która ukończyła 16 lat.

U dzieci przed dziesiątym rokiem życia rodzice mogą obserwować talenty, czyli patrząc na sposób działania, zachowania i komunikowania się z innymi, rodzice mogą wyciągać własne spostrzeżenia, próbując intuicyjnie określić talenty dziecka.

Nastolatki pomiędzy 10 a 15 rokiem życia mogą wykonać badanie Strengths Explorer. Generalnie trudno jest określić dobry moment w życiu młodego człowieka na odkrycie talentów i dużo zależy od jego gotowości i dojrzałości. Aby to określić w Tropicielach Talentów przed decyzją o współpracy odbywa się spotkanie wstępne.

Dla osób powyżej 16 roku życia mamy tak naprawdę dwa badania: CliftonStrengths for Student i CliftonStrengths. O różnicach między tymi badaniami dowiesz się z odpowiedzi na pytanie 16 .

O tym jak wyglądają oba badania, czym się różnią, a co je łączy rozmawiam razem z Katarzyną Bieleniewicz w 5 odcinku podcastu Talenty Dużych i Małych: Badanie CliftonStrengths i Strengths Explorer.

Powrót do listy pytań

Pytanie 4.
Moje dziecko ma już prawie 14 lat. Czy jest sens robić badanie Strengths Explorer?

To pytanie pojawia się dość często i jest związane z wiekiem granicznym dzieci czyli takim między możliwością zastosowania jeszcze badania Strengths Explorer, a już tego dla osób powyżej 16 roku życia czyli CliftonStrengths.

Nie ma tu jednej dobrej odpowiedzi, a wszystko zależy od indywidualnej gotowości młodego człowieka i wsparcia, jakie potem uzyska w domu od rodziców i najbliższego otoczenia.

Osobiście staram się objaśnić odpowiedź na to pytanie trochę strategicznie. Chodzi o to, że jeżeli dziecko ma 14 czy 15 lat, to poprzez Strengths Explorer możemy odkryć jego trzy dominujące talenty. To oznacza, że jako rodzice otrzymamy informacje o trzech obszarach działania, zachowania i odczuwania, które nie tylko są dla niego typowe i wyróżniają nastolatka, ale ich używanie pomaga młodej osobie lepiej czuć się we własnej skórze i komunikować się ze światem zewnętrznym.

To tak, jakby dostać łatwą do zrozumienia i uszytą na miarę instrukcję obsługi swojego nastolatka. Następnie jako rodzice powinniśmy poświęcić czas i energię na zrozumienie uzyskanego wyniku naszego nastolatka, na wsparcie i towarzyszenie w wykorzystaniu i praktykowaniu jego talentów. Taki proces, przy zaangażowaniu i świadomym podejściu rodziców, zwykle zabiera około roku lub dwóch lat.

W tym czasie nasz nastolatek otrzymuje tak potrzebne mu wsparcie w obszarach swojego naturalnego potencjału, zmienia się i rośnie i osiąga wiek 17 lub 18 lat, w którym śmiało możemy zaproponować mu odkrycie talentów za pomocą kolejnego badania Gallupa.

Dlatego wykonanie badania Strengths Explorer w wieku 14 lat i późniejszy rozwój nastolatka w oparciu o tę wiedzę,  to nie jest czas stracony, a raczej bym powiedziała, że świadomie i efektywnie wykorzystany. W związku z tym, polecam badanie Strengths Explorer zarówno dla czternasto- jak i piętnastolatków.

Powrót do listy pytań

Pytanie 5.
Mój nastolatek ma już 16 lat. Czy już możemy odkryć jego talenty badaniem dla dorosłych?

Moment wykonania badania przez młodą osobę, który możemy nazwać dobrym czy też odpowiednim, zależy od dwóch czynników:

  1. jego własnej dojrzałości i posiadanej świadomości własnych cech, sposobów działania i funkcjonowania w środowisku domowym bądź rówieśniczym,
  2. wsparcia, jakie uzyska w trakcie całego procesu odkrywania, rozwijania i praktykowania talentów w swoim najbliższym otoczeniu, a w szczególności od rodziców lub opiekunów.

To znowu pytanie o wiek graniczny młodej osoby, ale jakby po drugiej strony barykady. Czy 16 lat to już ten moment kiedy można? Czy zdmuchując 16 czy 17 świeczek na torcie młoda osoba ma już pełne prawo do zrobienia dorosłego badania talentów Gallupa?

Odpowiedzi na te pytania są bardzo indywidualną kwestią, w której oprócz wymienionych elementów trzeba brać pod uwagę czynniki środowiskowe, obecne relacje z samym sobą, z rówieśnikami, z rodzicami, a także inne sytuacje życiowe, które być może bardziej absorbują uwagę młodej osoby.

Dlatego też w Tropicielach Talentów fundamentalną sprawą, przed podjęciem współpracy, jest spotkanie z osobami zainteresowanymi i krótka rozmowa. To moment nie tylko na wzajemne poznanie siebie, pierwsze wrażenia, ale również szansa na zbudowanie relacji i określenie gotowości do odkrywania talentów.

Wtedy to zapada ostateczna decyzja czy przystępujemy do badania CliftonStrengths for Student.

Powrót do listy pytań

Pytanie 6.
Jestem rodzicem i nie znam swoich własnych talentów Gallupa. Czy mogę odkryć talenty dziecka?

Tak, oczywiście.  Odkrycie talentów nastolatka odbywa się niezależnie od znajomości talentów dorosłych.

Mimo to dużo łatwiej i efektywniej pracujemy w rodzinie, gdy możemy komunikować się tym samym talentowym językiem. Często zachęcam rodziców do odkrywania własnych talentów, a więcej o tym dowiesz się na stronach Gallupa lub na serwisie Kasi Bieleniewicz.

Powrót do listy pytań

Pytanie 7.
Na czym polega badanie Strengths Explorer? Jak długa trwa? Jak wygląda?

Warto wspomnieć, że badanie talentów Gallupa dla dzieci zostało merytorycznie przygotowane przez wspaniałych specjalistów – doktor Mary Reckmeyer i Jer Lane Mosley, współpracujące z Centrum Rozwoju Dziecka imieniem Donalda O.Cliftona ( The Donald O. Clifton Child Development Center). Dodatkowo Mary jest autorką książki dotyczącej rodzicielstwa mocnych stron, w której szczegółowo opisuje swoje podejście do odkrywania talentów u młodych osób.

To oznacza, że metodologia odkrywania nastoletnich talentów jest zgodna z podejściem Donalda Cliftona, a dodatkowo bierze pod uwagę możliwości poznawcze i behawioralne młodych osób. O podejściu Donalda Cliftona przeczytasz więcej we wpisie 20 lat odkrywania mocnych stron Gallupa

Wszelkie kwestie organizacyjne i techniczne badania Strengths Explorer wyjaśniam nastolatkowi w trakcie naszego pierwszego spotkania zapoznawczego. Wtedy jest też moment na zadanie dodatkowych pytań, rozwianie wątpliwości, wyjaśnienie innych kwestii.

Bardzo szczegółowy opis tego jak wygląda badanie talentów Strengths Explorer znajdziesz w jednym z moich wpisów na blogu. Tam między innymi znajdziesz odpowiedź na pytania – jak długie jest badanie, o co jest pytana młoda osoba, czy jest limit czasu na udzielenie odpowiedzi i co jeszcze warto wiedzieć przed jego wykonaniem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 8.
Jaki jest wynik badania Strengths Explorer?

Instytut Gallupa określił 10 talentów neuronalnych, które poprzez Badanie Clifton Youth Strengths Explorer można określić u dzieci i młodzieży między 10 a 14 rokiem życia. Talenty te to:

Każdy młody człowiek, w tym również Twój nastolatek, posiada wszystkie 10 cech, ale jedne z nich używa częściej i chętniej, inne zaś rzadziej.

Badanie Strengths Explorer określa 3 najmocniejsze talenty dziecka, czyli te sposoby myślenia, działania i odczuwania, których używa ono najczęściej. To właśnie te talenty są najbardziej widoczne u Twojego nastolatka i najlepiej określają jego osobowość – czyli to jak zachowuje się przez większość czasu.

Oznacza to, ze badanie dostarcza informacji o 3 spośród 10 nastoletnich talentów i w przeciwieństwie do badania u osób dorosłych nie ma możliwości odkrycia układu pozostałych 7 talentów.

W pracy nad zrozumieniem i rozwojem talentów nastolatka skupiamy się na tym co najmocniejsze, najbardziej widoczne i co jest naturalnym potencjałem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 9
Co otrzymam po przeprowadzeniu badania talentów Strengths Explorer?

Standardowo po przeprowadzeniu badania na stronach Gallupa generowany jest raport 3 dominujących talentów Twojego nastolatka. W tym serwisie raport może być pobrany w języku angielskim lub hiszpańskim i zawiera 4 elementy:

  1. Certyfikat talentów (Certyficate of Talent) – przygotowany dla Twojego dziecka, w formie zaświadczenia A4, do wydruku i powieszenia na ścianie.
  2. Opis Top 3 talentów (Your Top 3 Themes) – charakterystyka 3 najsilniejszych talentów nastolatka, opisująca ich podstawowe cechy, potrzeby, sposoby działania i zachowania.
  3. Wskazówki do rozwoju talentów dla nastolatka (Action Items for Youth) – czyli pomysły na aktywności, działania lub zadania, których może podejmować się Twoje dziecko, by działać w zgodzie z talentami i przy ich użyciu.
  4. Wskazówki do rozwoju talentów dla rodziców (Action Items for Adults) – czyli pomysły na aktywności i działania, które rodzic może podjąć dla wsparcia rozwoju talentów swojego dziecka.

Raport ma przejrzysty układ i pomaga zrozumieć odkryte talenty, zawiera wiele ciekawych pomysłów i podpowiedzi zarówno dla dzieci jak i rodziców.

W Tropicielach Talentów te materiały dostarczamy w języku polskim i są one podstawą do rozmowy o talentach i dalszej pracy nad ich zrozumieniem i rozwojem.

Najpierw przed spotkaniem nastolatek i rodzic otrzymują Raport 3 talentów wraz z dodatkowymi ćwiczeniami do wykonania. To taki moment na zapoznanie się z wynikiem i jego omówienie w domu. Wszystkie wnioski i przemyślenia pozwalają nam przejść przez kolejne etapy Procesu Rozwoju w oparciu o talenty.

Aby działać w zgodzie z talentami nastolatek i jego rodzice otrzymują również listę wskazówek do rozwoju, które są przygotowane dla otrzymanego wyniku 3 dominujących talentów.

W Tropicielach Talentów wskazówki te są wzbogacone wieloma innymi aktywnościami oraz dzienniczkiem rozwoju talentów, a wszystko razem to Drogowskaz talentowy. Jest on przekazywany rodzinie w trakcie realizacji wybranego Pakietu Talentowego, które są dostępne w Sklepie.

Powrót do listy pytań

Pytanie 10
Czy jako rodzic będę widział jak mam wspierać swojego nastolatka w zrozumieniu i działaniu zgodnie z jego talentami?

Proces poszukiwania przez dorastających ludzi odpowiedzi na pytania „kim jestem?”, „co jest dla mnie ważne?”, „jak mam wybrać i jak decydować?” jest często okresem, gdzie przeplatają się sukces i porażka, radość i smutek. Czasami nastolatkowie potykają się, popełniają błędy, poszukują, sprawdzają swoje możliwości, testują granice. A to wszystko po to, by lepiej zrozumieć siebie.

Najlepszymi towarzyszami na tej drodze są rodzice, którzy w procesie wychowawczym prowadzą swoje dziecko do pełnej samodzielności fizycznej, psychicznej i emocjonalnej.

Aby rozpoznać te sposoby, które mogą najbardziej pasować do naturalnego podejścia dziecka w Tropicielach Talentów badamy talenty neuronalne, a następnie prowadzimy przez drogę zdobywania nowej wiedzy i rozwoju umiejętności, tak potrzebnych do lepszego zrozumienia nastolatka.

To wszystko dzieje się w oparciu o proces Namie It-Claim It-Aim It proponowany przez Instytut Gallupa, do którego również nawiązuje w odpowiedzi do pytania 9.

Jako rodzic uzyskujesz pełne wsparcie zarówno merytoryczne, jak i w postaci wielu materiałów i ćwiczeń rozwojowych, by wiedzieć jak ugryźć ten temat i przejść przez fazy Rozwoju w oparciu o talenty. Zatem spokojnie, jako rodzic będziesz wiedział jak wspierać swoje dziecko w talentowym rozwoju i działaniu zgodnie z naturalnym potencjałem.

Powrót do listy pytań

Pytanie 11
Myślałem, że moje dziecko ma talent Osiąganie, a po badaniu nie ma tego talentu. Czy to badanie mierzy talenty prawidłowo?

Nie mam wątpliwości co do tego, że metoda obliczania wyników Badania Streghts Explorer (jak i pozostałych badań talentowych) została przygotowana przez Instytut Gallupa z należytą starannością i w oparciu o rzetelną wiedzę z obszaru psychologii. Same badania jako narzędzia psychometryczne są co pewien czas poddawane procesowi walidacji czyli sprawdzenia akuratności i trafności dostarczanych wyników. Raport z takiej walidacji znajdziesz tutaj.

Pytanie to wiąże się raczej z tym, że jako rodzice często postrzegamy nasze dzieci przez pryzmat własnych dorosłych doświadczeń, posiadanej wiedzy oraz wartości i zasad, którymi się posługujemy.

Dlatego jednym z pierwszych elementów potrzebnych do dalszej efektywnej pracy nad talentami nastolatka, jest akceptacja przez wszystkie strony otrzymanego wyniku.

Może trudno w to uwierzyć, ale zdarza się, że osoby dorosłe potrzebują czasu na oswojenie się z katalogiem otrzymanych talentów – czy to własnych czy swoich dzieci. Młode osoby często mówią „O tak! To ja! Wiedziałam, że tak będzie”, nierzadko zrzucając z siebie ciężar stawianych im oczekiwań tego, by być kimś innym, niż po prostu są. Dla rodziców zaś to czas na okazanie zrozumienia i akceptacji.

Tak jak napisał Tom Rath w swojej książce:

“You cannot be anything you want to be – but you can be a lot more of who you already are.”

„Nie możesz być kimkolwiek chcesz – ale możesz być jeszcze lepszą wersją osoby, którą już teraz jesteś”

Proces uznania wyniku i odkrytych talentów, przekonania się, że jednak rzeczywiście opisuje nasze naturalne sposoby działania, myślenia i zachowywania obserwujemy na co dzień, pracując z wieloma nastolatkami i ich rodzicami z różnych rejonów Polski i nie tylko.

To wspaniałe momenty, w których w Tropicielach bierzemy udział każdego dnia, a uwalnianie energii i radości płynącej z postawy „wreszcie jestem sobą”, daje również nam dodatkową motywację do działania.

Powrót do listy pytań

Pytanie 12
Moje dziecko ma talent muzyczny, plastyczny, dobrze tańczy – czy to badanie potwierdzi te talenty?

Badanie talentów, określa wrodzone naturalne wzorce myślenia, odczuwania i zachowania, które w języku angielskim nazywa się themes. Słowo to zostało przetłumaczone jako talent i tak jest powszechnie używane w obszarach działań gallupowych. Na marginesie dodam, że w języku polskim rzeczywiście nie mamy dobrych określeń na słowo theme. Bo czy ktoś miałby poznać swoje przewodnie motywy, wątki albo szablon? Dużo łatwiej jest nam zrozumieć, że poznajemy swoje talenty.

Rozmawiając o talentach Gallupa często dodaję określenie neuronalne, gdyż miejsce w którym rodzą i kształtują się talenty jest mózg. Skoro to wzorce myślenia, odczuwania i zachowania to badanie nie określa czy są one bardziej matematyczne, plastyczne czy sprawnościowe. Tu raczej chodzi o to, jak działasz, zachowujesz się czy podejmujesz decyzje, Ty lub Twoje dziecko. Jaki masz sposób myślenia, jak zachowasz się, a co najważniejsze, będzie to widoczne u Ciebie za każdym razem, naturalnie powtarzalnie, bo to przecież Twój talent neuronalny– najmocniejsze połączenie synaptyczne między neuronami.

Natomiast wspomniane w pytaniu umiejętności osobiście nazywam uzdolnieniami. Rozumiem je jako predyspozycje w danej dziedzinie intelektualnej, ruchowej lub artystycznej przejawiające się ponadprzeciętnym stopniem sprawności w tym obszarze lub zdolnością do nabywania określonych umiejętności. Często te uzdolnienia stają się pasją, czyli zainteresowaniem, dziedziną życia, która nas intryguje, fascynuje, którą chcemy zgłębiać lub wykonywać.

Jak to wygląda w praktyce? Powiedzmy, że mamy dwóch uczniów, którzy tak samo interesują się piłką nożną i mają widoczne uzdolnienia do gry. Obaj są podobnie sprawni fizycznie, obaj potrafią godzinami rozmawiać o ulubionych klubach piłkarskich i analizować przebieg meczy. Można powiedzieć, że to ich pasja.

Mimo to jeden z nich gra w ataku, a drugi stoi na bramce. Jeden ma ducha walki i w trakcie meczu strzelenie bramki oraz zwycięstwo są dla niego najważniejsze. Drugi zdecydowanie lepiej odnajduje się w bramce, za której obronę ponosi odpowiedzialność. Obaj czują się tak samo potrzebni w drużynie, obaj wytrwale trenują i nie rozstają się z piłką. Ale ze względu na swoje talenty wybierają dla siebie inne role na boisku i mają inną motywację do trenowania tego sportu. A odkrycie tego i zrozumienie może pozwolić dostosować rodzaj treningu i podtrzymanie tej pasji, a przez to umożliwić każdemu z nich osiągnięcie większej satysfakcji.

Dlatego też badanie talentów Gallupa pozwoli określić w jakiej roli będzie się lepiej czuło Twoje dziecko lub Ty, ale obszar Twoich zainteresowań, pasja musi wypływać prosto z serca.

Powrót do listy pytań

Pytanie 13
Czy talenty Gallupa są dziedziczne?

To dość ciekawe pytanie i częściej pojawia się na warsztatach, kiedy bezpośrednio rozmawiam z rodzicami. Wtedy to zaczynamy myśleć o swoich sposobach działania i zachowania oraz dostrzegamy, że nasze dzieci działają podobnie. Zdarza się też tak, że to co typowe dla naszego nastolatka, absolutnie nie dostrzegamy w naszym dorosłym podejściu.

Jak to jest z tym dziedziczeniem cech i co determinuje nasze zachowanie opisałam we wpisie Niedaleko jabłko pada od jabłoni. Wejdź i przeczytaj.

Powrót do listy pytań

Pytanie 14
Jakie jest zaangażowanie rodziców w procesie odkrywania talentów?

W tym momencie aż chce się napisać, że zaangażowanie rodziców w rozwój ich dzieci powinno być świadome i pełne. I tu można postawić kropkę, bo bez wsparcia osób dorosłych nie ma pełnego rozwoju dziecka.

Natomiast angażowanie w proces odkrywania talentów nastolatków zależy od wybranego pakietu dostępnego w Sklepie. Tropiciele Talentów proponują rożne rozwiązania, dostosowane do potrzeb, wieku, możliwości bądź deklarowanych chęci ze strony nastolatka i jego rodziny.

Dla przykładu jest rozwiązanie, w którym to głównie młoda osoba jest zaangażowana w proces i samodzielnie współpracuje z nami. Są też rozwiązania, gdzie rodzice wykonują ćwiczenia i zadania w podobny sposób jak nastolatkowie, a to oznacza, że są bardziej zaangażowani i muszą znaleźć na to czas.

Dlatego też Twoje zaangażowanie jako rodzica w odkrywanie talentów zależy po części od tego, który pakiet wybierzesz. Sam decydujesz jak bardzo chcesz wziąć udział w procesie talentowym.

Powrót do listy pytań

Pytanie 15
Czy talenty określą jaką szkołę średnią lub jaki zwód ma wybrać moje dziecko?

To pytanie jest bardzo zbliżone do pytania 12 i można je podobnie wyjaśnić.

Natomiast w tym miejscu zacytuję słowa z książki autorstwa Marcusa Buckinghama i Donalda O. Cliftona „Teraz odkryj swoje silne strony” (str. 182):

Twoje specyficzne cechy (czyli talenty) niewiele mają do powiedzenia w sprawie dziedziny, którą powinieneś się zająć, i chociaż mogą być dla ciebie źródłem wskazówek co do roli, musisz być na tyle mądry, by nie traktować tych wskazówek jak wyroczni.

Mówiąc wprost: to czym się interesujesz, dziedzina wiedzy, którą chcesz zgłębiać lub widzisz jako obszar swojej pracy powinna wypływać z Twojego serca. Możesz to nazwać swoją pasją.

Badanie talentów Gallupa nie jest badaniem tego typu preferencji, nie jest testem kompetencji zawodowych czy dziedziny, którą masz się zająć. Wykonując je nie dowiesz się czy odnajdziesz się w środowisku finansów, pracy w sądzie, stolarni czy w informatyce. Natomiast badanie może Ci pomóc wybrać odpowiednią, dopasowaną do Twoich talentów rolę, w której będziesz realizować swój najwyższy potencjał.

Co zatem autorzy książki definiują jako rola?

Wyobraź sobie kwartet smyczkowy. Jest w nim czterech wykonawców, a każdy z ma umiejętności gry na danym instrumencie. Można powiedzieć, że ma uzdolnienia muzyczne i dobry słuch, który przecież wyróżnia muzyków. Muzyka jest pasją każdego z członków kwartetu.

Będąc jednym z wykonawców w kwartecie, zgodzisz się chyba z tym, że każdy z nich pełni rolę muzyka. Ale każdy z ich z pewnością posiada inną kombinację dominujących talentów, co przekłada się na inny specyficzny dla siebie sposób przygotowywania do występów, nawiązywania relacji z innymi muzykami, porządkowania nut po koncercie czy nawet decydowania, jaki utwór będzie grany na kolejnym występie.

Oznacza to, że każdy z nich tak ukształtował i wykonuje swoją rolę muzyka, członka kwartetu, że odpowiada ona jego konkretnym talentom.

Jedna dziedzina, jeden obszar zainteresowań, ale różne podejście do wykonywania swojej roli. Podejście, które prowadzi do doskonałości w byciu muzykiem, do osiągania i realizacji marzeń. Albo do świadomego i efektywnego wykorzystywania swoich talentów.

Etap wyboru szkoły średniej czy nawet studiów jest jednym z tych przełomowych momentów, przez który przechodzi miliony młodych ludzi na świecie. Poznanie talentów może sugerować, że posiadany naturalny potencjał bardziej lub mniej pasuje do pełnienia określonych ról.

Masz tak kształtować dla siebie rolę, którą przyjmiesz w życiu, by jak najczęściej móc korzystać z posiadanych talentów. Dziedzina zaś życia jest zupełnie inną kwestią wyboru.

Powrót do listy pytań

Pytanie 16
Jaka jest różnica w Badaniu talentów CliftonStrengths a CliftonStrengths for Student?

Badania talentów CliftonStrengths i CliftonStrenghts for Students są przewidziane dla osób powyżej 15 roku życia. Z technicznego punktu widzenia osoba wykonuje dokładnie takie samo badanie. Ma przed sobą 177 par stwierdzeń i w ciągu 20 sekund musi zdecydować na 5 stopniowej skali, które z tych stwierdzeń lepiej ją opisuje.

Różnice pojawiają się w momencie, kiedy chcemy lepiej zrozumieć swój wynik, zinterpretować go i korzystać z bazy wiedzy dostarczonej przez Gallupa.

Dla osób dorosłych, które wykonały badanie takim miejscem jest strona główna Gallupa czyli:
https://www.gallup.com/cliftonstrengths/en/home.aspx

Dla studentów, osób ciągle edukujących się, działających w środowisku szkolnym o wiele lepszym miejscem jest strona:
https://www.strengthsquest.com/home.aspx

Treści i materiały na obu serwisach są dostosowane do odbiorców dla których są przeznaczone, biorąc pod uwagę ich wiek, wykonywany zawód lub zajęcie i potrzeby.

Osoby dorosłe znajdą podsumowania swoich talentów, filmy edukacyjne i wiele aktywności jak wykorzystać swoje talenty w życiu zawodowym, by stawać się bardziej efektywnymi i świadomymi swoich cech ludźmi.

Studenci zaś i osoby edukujące się na dedykowanym im portalu znajdą zaś podpowiedzi jak wykorzystać talenty w szkole, w trakcie procesu uczenia się, a także podejmowania życiowych decyzji i planowania swojej ścieżki zawodowej.

A zatem od strony technicznej badania nie różnią się, ale od strony wykorzystania wyników i wsparcia jakie oferuje Gallup, sugeruję korzystać z odpowiednich serwisów.

Powrót do listy pytań

Pytanie 17
Czy warto powtórzyć badanie talentów Gallupa?

Na tak postawione pytanie można powiedzieć, że to zależy.

Jeśli badanie talentów wykonała młoda osoba między 10 a 15 rokiem życia przy użyciu Strengths Explorera, to warto w późniejszym czasie wykonać badania CliftonStrengths for Student lub CliftosStrengths. W tym wypadku odpowiedź brzmi tak.

Jeśli zaś masz na myśli wielokrotne powtarzanie badania Strengths Explorer czy CliftonStrengths to trzeba pamiętać, że talenty są naszymi wrodzonymi i naturalnymi wzorcami myślenia i działania i nie zmieniają się w czasie, gdy my rośniemy, stajemy się starsi i dojrzalsi. Z tego też powodu Instytut Gallupa rekomenduje wykonie badania jeden raz i rozwój otrzymanego katalogu dominujących talentów.

Istnieją jednak sytuacje kiedy można powtórzyć badania, a nawet jak doradza certyfikowany Coach Gallupa Katarzyna Bieleniewicz należy je powtórzyć. Jakie to sytuacje, co jeszcze warto wziąć pod uwagę decydując się na ponowne wykonanie badania, o tym wszystkim rozmawiamy w 12 odcinku podcastu Talenty Dużych i Małych„Czy warto powtórzyć badanie Gallupa?”. Posłuchaj tego odcinka i zdecyduj czy warto czy nie.

Powrót do listy pytań

Pytanie 18
Jestem zdecydowany na odkrywanie talentów. Gdzie dokładnie się dowiem o możliwościach dla mnie i mojego nastolatka?

Wszystkie dostępne możliwości odkrywania talentów razem z Tropicielami Talentów znajdziesz w dwóch miejscach:

W Strefie Tropicieli poznasz opcje odkrywania talentów w zależności od wieku Twojego dziecka lub jeśli myślisz o talentach w swoim rodzicielstwie.

Sklep Tropicieli oferuje konkretne rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb, chęci zaangażowania się i możliwości finansowych.

W tych dwóch miejscach dowiesz się o możliwościach dla siebie i swojej rodziny. A jak czujesz, że to jeszcze za mało lub jeśli wolisz, możesz też wcześniej skontaktować się z nami przez zakładkę Kontakt.

Powrót do listy pytań

Pytanie 19
Ile kosztują kody dostępu do badań Gallupa? Jakie są koszty Pakietów talentowych?

Kody dostępu do badań CliftonStrenghts i Strengths Explorer znajdziesz w sklepie serwisu Gallupa. Ich koszt zależy od wersji na jaką się zdecydujesz. W przypadku kodu dostępu to Strengths Explorer to kwota ok. 45 zł. Kody dostępu dla „dużych” badań wahają się między 98 zł a 245 zł.

Jeśli zaś jesteś zainteresowany kompleksowym odkrywaniem i rozwijaniem talentów nastolatka lub swoich własnych to sprawdź jakie masz opcje w Sklepie Tropicieli Talentów.

Powrót do listy pytań

Pytanie 20
Gdzie spotkam innych rodziców, którzy odkryli talenty nastolatków?

Najlepsza możliwość rozmowy o odkrytych talentach z innymi rodzicami jest na grupie na Facebooku.

To właśnie tam jest miejsce, gdzie dołączają rodzice zainteresowani odkryciem nastoletnich talentów, Ci którzy już znają 3 dominujące talenty dziecka, jak i Ci, którzy myślą o rodzicielstwie mocnych stron.

Zaraz po dołączeniu do grupy masz możliwość skorzystania z 3 modułów:

  • Moduł 1 to Poznaj Talent – tam znajdziesz podstawowe opisy wszystkich 10 talentów dla nastolatka
  • Moduł 2 to Czy wiesz, że – to taka mini encyklopedia wiedzy, ciekawostki o rozwoju mózgu, wychowaniu, rodzinie i rodzicielstwie
  • Moduł 3 to Aktywuj Talent – czyli pomysły na to jak uruchomić dany talent, co zrobić, by młoda osoba go wykorzystywała na co dzień

Przyłącz się do grupy i podziel się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami związanymi z talentami Gallupa Twojego nastolatka.

Powrót do listy pytań

Poznaj 10 talentów Gallupa dla nastolatka
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z tym, co słychać u
Tropicieli Talentów.

Przy zapisie otrzymasz karty ABC nastoletnich talentów Gallupa.