CZEŚĆ! POZNAJMY SIĘ
#Nastawienie na relacje

W grupie dyskusyjnej Tropicieli Talentów na Facebook’u przeprowadziłam ankietę. Zapytałam, który kolejny talent powinnam teraz opisać na blogu. Zostało ich cztery, więc wybór był, powiedzmy szczerze, ograniczony. Głosujący wybrali teraz talent Budowanie Relacji [Relating]. W takim razie tak właśnie jest.


Edycja wpisu sierpień 2020: Tak zaczynał się ten wpis we wrześniu 2019 roku, kiedy go tworzyłam. Prawie rok później edytuję go i zmieniam. A zmiana dotyczy bohatera tego wpisu czyli nastoletniego talentu w domenie budowania relacji. 

Jest to związane z tym, że talent Relating od lata 2020 roku w Tropicielach Talentów będzie nazwany NASTAWIENIE NA RELACJE.

Znika dotychczasowa nazwa Budowanie relacji, a właściwie zostaje zastąpiona nową, o wiele lepszą. Powód zmiany wynika z wniosków, które płyną i i zostały zaobserwowane we współpracy z młodymi osobami.

Wiele rozmów z nastolatkami i omawiane tego talentu uświadomiło mi, że:

  • nazwanie talentu tak jak jego domena jest mylące,
  • talent ten działa w wielu płaszczyznach relacji z innymi ludźmi- nawiązuje je, buduje, utrzymuje, dba, szanuje,
  • słowem, które w pełny sposób może oddać znaczenie działania talentu Relating w języku polskim może być „nastawiane na”. Mogę powiedzieć, że jestem nastawiana na to, by nawiązać relacje, na to by je budować, a czasami tylko na to, by utrzymać te dotychczasowe. Stąd ta zmiana.

Ciąg dalszy wpisu: Chciałam dodać jeszcze, że talent ten w języku angielskim nazywa się Relating, co należy tłumaczyć w kontekście czynności, działania, robienia czegoś, a nie cechy czy przedmiotu. Sam czasownik relate oznacza tyle, co znajdywanie lub pokazywanie połączeń między dwoma lub większą ilością rzeczy. Drugie tłumaczenie jest blisko związane ze słowem relacja czyli opowiadanie, przekazywanie, zdawanie komuś relacji (tłumaczenie pochodzi ze strony https://dictionary.cambridge.org). Ale czy talent może się nazywać relacjonowanie? Czy o to w nim chodzi?

Wydaje się zatem, że nastawienie na relacje najlepiej oddaje znaczenie działania jakim jest myślenie o połączeniach między ludźmi, o scalaniu i zjednywaniu, tworzeniu więzi i integrowaniu różnych osób, rzeczy czy zjawisk, a także utrzymywanie ich w połączeniu, jedności, w relacjach.

Nastawienie na relacje wraz z talentem Opiekuńczość [Caring] należy do domeny talentów budujących relacje z innymi osobami. Ich siła tkwi w tym, że towarzystwo innych osób, wzajemne relacje, powiązania i więzi dają siłę oraz uruchamiają potencjał tych talentów.

Mam na imię Hubert. A Ty?

Mówi się, że Huberta znają wszyscy. Albo raczej, że to Hubert ich zna, w mniejszym lub większym stopniu, bowiem krąg jego znajomych i przyjaciół jest naprawdę szeroki.

W młodszych klasach nauczyciel chwalił go przed rodzicami za to, że jest przyjacielski i życzliwy. Opowiadał o tym, jak Hubert pilnuje, by każde dziecko miało gdzie usiąść podczas zabaw na dywanie i by nikt nie czuł, że odstaje od grupy. 

Hubert ma też swoje sposoby na zawieranie znajomości. Wie jak zagadać, przedstawić się, rozpocząć rozmowę. Dostrzegają to zarówno rówieśnicy, domownicy, młodsi i starsi. On po prostu jest świetnym kompanem i rozmówcą. Dawid zaś widzi w nim niezawodnego i oddanego przyjaciela. Znają się już tyle lat i wie, że z kim jak kim, ale z Hubertem to można konie kraść.

Od zawsze Hubert uwielbiał towarzystwo innych osób. Dlatego nic dziwnego, że należy do grupy wspinaczkowej i jednocześnie bierze udział w zbiórkach swojego zastępu harcerzy. Te spotkania to jego ulubione zajęcia pozalekcyjne. Bycie w grupie znajomych, śmiech, wspólne działanie – to właśnie jego żywioł.

W czasie jednego ze spotkań w domu Huberta koledzy od wspinaczki chwalili go przed rodzicami za niebywałą umiejętność zjednywania sobie nowych osób. Jego pozytywne nastawianie, uśmiech i otwartość oraz wyciągane jak z rękawa tematy do pogaduszek dają wspaniałe efekty. I to nie tylko w poznawaniu nowo przybyłego, ale również w jego szybkiej adaptacji i asymilacji z grupą.

Rodzice widzą ten talent Huberta, a szczególnie to odczuwają na urlopach i wyjazdach wakacyjnych. Gdy oni chcą pobyć razem, rodzinnie, to Hubert i tak kogoś pozna, przyłączy do zabawy na plaży, zapewni towarzystwo nie tylko sobie, ale i rodzicom. Są przekonani, że w przyszłości wybierze zawód związany z pracą w grupie, z ludźmi, bowiem bycie w pojedynkę nie jest tym, co odpowiada i pasuje Hubertowi.

Jak poznać ten talent?

Dzieci z tym talentem lubią nawiązywać koleżeńskie lub przyjacielskie relacje i utrzymywać je przez długi czas – być może nawet przez całe swoje życie. Poszerzają grono przyjaciół, robiąc to dla siebie samego lub dla innych.

Z natury są towarzyskie, radosne i przyjacielsko nastawione do świata i ludzi. Myślą pozytywnie, dbając o relacje z innymi i podtrzymując już posiadane więzi zarówno w najbliższym otoczeniu, jak i te utrzymywane na odległość. Są rozmowne, ale umieją też słuchać, co powoduje, że potrafią prowadzić konwersację z osobami w różnym wieku, z rozmaitymi zainteresowaniami czy opiniami.

Często jest tak, że osoby z najbliższego otoczenia widzą w takiej osobie najlepszego przyjaciela, któremu mogą zaufać i o wszystkim z nim porozmawiać. Osoba z tym talentem ceni wartość przyjaźni, którą może utrzymywać przez długie lata.

W nowym otoczeniu łatwo zjednują sobie ludzi, są nastawione na budowanie wzajemnych relacji, szukaniu wspólnych obszarów do spędzania czasu, rozmowy czy wzajemnego towarzyszenia sobie.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim)

Tropisz talent Nastawienie na relacje

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Nastawienie na relacje, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Nastawienie na relacje:

  • Jest doskonałym przyjacielem, kolegą lub kompanem
  • Łatwo nawiązuje znajomości
  • Kontaktowa i przystępna
  • Łączy i integruje osoby różnego typu i w różnym wieku
  • Wartościowy członek zespołu, spaja a nie dzieli
  • Lubiana i darzona sympatią przez innych
  • Potrafi sprawić, że inni czują się mile widziani
  • Otwarta, serdeczna i pogodna

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Nastawienie na relacje i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Zabawa i nauka w towarzystwie koleżanek lub kolegów jest istotna dla dziecka z talentem Nastawienie na relacje. Jeśli widzisz z kim lubi spędzać czas lub o kim często opowiada, to zaaranżuj wspólne odrabianie lekcji, zabawę po południu w domu lub udział w szkolnym klubie. To umocni relacje z daną koleżanka lub kolegą i może stanie się podwaliną pod nastoletnią przyjaźń.
  • Pokaż, że interesują Cię znajomi i przyjaciele Twojego dziecka. Staraj się zapamiętać ich imiona i rozmawiaj z dzieckiem o ich wspólnych przeżyciach, działaniach i aktywnościach. Doceniaj rolę dziecka w budowaniu relacji z rówieśnikami.
  • Przyjrzyj się sposobowi, w jaki Twoje dziecko zawiera znajomości. Jakimi sposobami integruje się z grupą? A może woli nawiązywać relacje jeden-do-jednego? Opowiedz później dziecku o swoich spostrzeżeniach.
  • W przyjaźni zdarzają się dobre i złe momenty. Jeśli sam masz długoletnich przyjaciół, to opowiedz przez jakie fazy przechodziła Wasza znajomość, jak przezwyciężaliście problemy i cieszyliście się ze wspólnych chwil. To może być inspiracją dla Twojego dziecka i znalezieniem jego własnych sposobów, na budowanie przyjacielskich relacji.

Talenty Twojego dziecka można odkryć poprzez Badanie StrengthsExplorer. Wpis o tym jak wygląda to Badanie jest jak dotąd, najczęściej czytanym wpisem na blogu Tropicieli Talentów. Może i Ty chcesz zapoznać się z nim? Dla Ciebie tutaj link do wpisu o Badaniu StrengthsExplorer.

Możesz też dołączyć do grupy dyskusyjnej dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą odkrywać talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Kliknij i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców. Zapraszam serdecznie.