CZYM JEST TALENT?

Gra jak Chopin albo Ronaldo

Będąc mamą trójki dzieci często rozmawiam z rodzicami i słyszę o tym, jak to ich dzieci są zdolne, utalentowane i wyjątkowe. To prawda, każde dziecko dla rodzica jest jedynym i wyjątkowym skarbem. Są i tacy rodzice, którzy niejako oglądając się na inne dzieci, myślą „Bo ta Marysia jest taka uzdolniona matematycznie”, „A ten Jaś tak pięknie gra na fortepianie. Ma talent jak Chopin”.  „Och, gdyby mój Krzyś tak biegał jak ten Staś z 4c, to też by strzelał bramki jak Ronaldo”.

Zdarza Ci się czasami, że takie spostrzeżenia przemkną przez Twoją głowę?

Myślę wtedy, że przecież każde dziecko jest utalentowane, również Twoje, mimo tego, że nie gra na pianinie i nie tańczy w balecie. Tak jest, że każdy z nas ma swoje talenty, których badaniem już od wielu lat zajmuje się Instytut Gallupa. Czym są zatem te talenty?

Gdzie rodzą się talenty?

Talenty wg. Gallupa rodzą się w mózgu. Nasz mózg pełni najważniejszą funkcję – zawiaduje całą resztą naszego ciała. Co ciekawe, w przeciwieństwie do reszty organów zaraz po narodzinach zaczyna rozwijać się jakby trochę w przeciwnym kierunku. Serce, wątroba, płuca czy kości małego dziecka wraz z kolejnymi miesiącami po narodzinach powiększają się i rosną, aż osiągną wielkość właściwą dla dorosłego człowieka. W przypadku mózgu jest odwrotnie. Najpierw jest bardzo duży, by później kurczyć się i zmniejszać. A co zabawne- im bardziej Twój mózg staje się mniejszy, tym ty stajesz się mądrzejszy.

Jak to się dzieje?

  • 42 dni po poczęciu nasz mózg rozpoczyna 4 miesięczny okres dynamicznego wzrostu. W 42 dniu naszego istnienia powstaje 1 neuron, a 120 dni później jest ich już 100 miliardów. To oznacza, że w 1 sekundzie powstaje 9500 nowych neuronów. I ta eksplozja w końcu uspokaja się, jakby zwalnia tempa i tym samym kończy się najważniejsza historia neuronów. W chwili urodzenia mamy 100 miliardów neuronów.
  • Ok 60 dni przed urodzeniem neurony podejmują pierwsze próby komunikacji. Każdy neuron sięga na zewnątrz dosłownie – sięga wyciągając wypustki zwane aksonami starając się stworzyć połączenie z innym neuronem. Gdy to się udaje powstaje synapsa, czyli połączenie między komórkami mózgowymi, które daje im możliwość komunikowania się.
  • W ciągu pierwszych 3 lat życia neurony dokonują wprost niebywałych osiągnięć w tworzeniu powiązań. Na koniec 3 roku życia każdy ze 100 miliardów neuronów ma już utworzone po 15 tysiące połączeń synaptycznych z innymi neuronami.
  • Tak zostaje utkany wzór połączeń w mózgu – wszechogarniający, zawiły i zarazem wyjątkowy dla każdego człowieka.
  • Pomiędzy 4 a 16 rokiem życia zaczyna się proces kształtowania osobowości, a w mózgu proces zrywania tej starannie utkanej sieci. Powoli tworzy się ostateczna mapa połączeń, z których zostają te najczęściej używane, a co za tym idzie te najsilniejsze.

Dzieje się tak, bo mądrość i skuteczność działania mózgu nie zależy od ilości połączeń, ale od stopnia wykorzystania tych, które właśnie są najsilniejsze i najtrwalsze. Dodatkowo okazuje się, że ciągłe korzystanie z tych super łączy, daje radość i zadowolenie, a mózg rozbrzmiewa muzyką szczęścia i satysfakcji.

To oznacza, że w okresie dojrzewania mapa połączeń synaptycznych mózgu staje się trwała, niezmienna i wyjątkowa. Jest ona unikatowa dla każdego człowieka i właśnie po niej poruszają się myśli, odczucia i decyzje, które podejmuje każdy z nas.

Co to jest talent?

Gallup definiuje TALENT jako każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie. Jest on naturalnym sposobem funkcjonowania i odbierania świata. Filtrem przez który Ty lub dziecko patrzycie na swoje otoczenie i który sprawia, że działacie i zachowujecie się w określony sposób. To również obszar, w którym każdy z nas ma największe szanse na rozwój swojego potencjału, a używanie go w praktyce daje zadowolenie i satysfakcję.

Pierwsze obserwacje

Nie ma się zatem co martwić o granie na pianinie, taniec w balecie, bazgroły na plastyce czy wiecznie poprawiane prace z pisma technicznego. Twoje dziecko ma talenty i już dziś pomyśl o tym odpowiadając sobie na pytania:

  • Jakie działania lub czynności przychodzą Twojemu dziecku z dużą łatwością?
  • Jakie zadania wykonuje chętnie i widać, że przynoszą mu radość?
  • Jakich rzeczy, czynności Twoje dziecko szybko się uczy, pokonując kolejne poziomy trudności bez większego wysiłku?

Dzięki obserwacji tych spontanicznych, naturalnych i odruchowych reakcji zobaczysz, gdzie są zlokalizowane jego silne powiązania mentalne, a zatem zobaczysz pierwsze sygnały talentów swojego dziecka.

Każdy ma talent

Podsumujmy, zatem:

Na poziomie fizjologicznym talent to najsilniejsze połączenia synaps w mózgu.

Na poziomie widocznych reakcji to naturalny powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie. To trwała perfekcja w działaniu.

To oznacza, że każde dziecko ma talenty i jako rodzice możemy je obserwować, tropić i tworzyć dobre warunki do ich rozwoju. Myślę, że warto je znać i budować na nich mocne strony.

 

Na podstawie: Marcus Buckingham, Donald O.Clifton „Teraz odkryj swoje silne strony