A JAK BĘDĘ DOROSŁY…
#Myślenie o przyszłości

Ostatnio dużo planuję i rozmyślam o tym, w którym kierunku powinnam rozwijać swoje działania zawodowe. Myśląc o tym, w głowie tworzę wizje tego co może się wydarzyć, jak będzie wyglądało moje otoczenie, moja firma i ja sama. Wyobrażam to sobie nie tylko za rok, ale również za trzy, pięć lat a na nawet za dekadę. Taka wizualizacja przyszłości bardzo motywuje i napędza mnie do działania. Widzę do jakiego miejsca mogę dojść i co mogę zrobić już dziś, by w dłuższej perspektywie czasu się tam znaleźć.

I tak pod wpływem tego bujania w obłokach, przechodzenia od pucybuta do milionerki pomyślałam, że napiszę o dziecięcym talencie Myślenie o przyszłości [Future Thinker], który należy do domeny myślenia strategicznego. Osoby posiadające talenty z tej grupy rozważają, co może się zdarzyć, gromadzą i przetwarzają informacje, by podejmować lepsze decyzje. Do domeny tej należy również talent Odkrywczość [Discoverer].

A jak dorosnę to wtedy …

W sąsiedztwie mieszka Magda. Gdy była w najstarszej grupie w przedszkolu to często opowiadała rodzicom o robotach i urządzeniach, które według niej zrewolucjonizują wykonywanie niektórych czynności. Latające deskorolki, drzwi do przechodzenia z jednego budynku do drugiego, oddalonego nawet o 100 km czy też specjalne kombinezony do pływania w głębokich morzach i oceanach bez potrzeby posiadania butli z tlenem.

Jej pomysły zawsze wydawały się rodzicom nierealne, wręcz fantastyczne, ale bujna wyobraźnia Magdy tworzyła coraz to nowsze wizje. W końcu zaczęła je również rysować i przechowywać w swoim sekretnym folderze z pomysłami na przyszłość.

Potem w szkole podstawowej, gdy zaczęły się zajęcia z doradcą zawodowym, co chwilę wracała do domu z nowym pomysłem na swoją przyszłość. To miała być gwiazdą rocka i ubrana w ciemne okulary z nastroszonymi włosami śpiewała po domu rozmaite piosenki. Chcąc nie chcąc rodzice brali udział w jej domowych rockowych koncertach. Potem zaś oświadczyła, że jak dorośnie to wtedy zostanie naukowcem i wreszcie wyprodukuje tę latającą deskorolkę. Po kolejnych zaś zajęciach i wizycie w lokalnej stacji telewizyjnej jej zainteresowanie przeszło na dziennikarstwo, by za chwilę zmienić się na bycie reporterką lub prezenterką pogody w telewizji.

Magda przejawiała zainteresowanie wieloma zawodami, gdyż sama chciała odkryć i przekonać się, kim może zostać w przyszłości. Ciągle podejmowane nowe próby były przez rodziców spokojnie przyjmowane. A to dlatego, gdyż wiedzieli, że córka szuka swojej życiowej pasji, powołania i chce podjąć najlepszą dla siebie decyzję. Bo przecież jak dorośnie, to może być kim zechce, wykorzystując swoje posiadane talenty.

Jak poznać ten talent?

Dziecko z talentem Myślenie o przyszłości [Future Thinker] uwielbia rozmyślać i marzyć o przyszłości bliższej i dalszej, często wkraczając poza teraźniejszość. Jest osobą, która zastanawia się raczej nad tym co jest możliwe i realne, niż nad tym co jest niemożliwe i nierzeczywiste.

Często lubi odgrywać rozmaite role i wyobrażać sobie siebie w przyszłości. To chce być lekarzem, to znowu strażakiem, a może nauczycielką lub pielęgniarką. Pasje i zainteresowania dziecka z tym talentem, mają pomóc mu znaleźć odpowiedź na pytanie „Kim będę jak dorosnę?”

Dzieci z tym talentem myślą o tym, jak świat będzie wyglądał za rok, pięć a może i w dłuższej perspektywie czasu. Kreślą szerokie i niesamowite wizje świata, którego nie ma jeszcze w rzeczywistości, a który według nich będzie istniał w przyszłości. Często osoby takie zainteresowane są nowinkami technologicznymi i badaniami nad nowoczesnymi trendami w nauce i technice.

Koncentrowanie się na tylko na bieżących sprawach, bez możliwości przeżywania nowych ekscytujących przygód, to dla osoby z tym talentem stanowczo za mało. Ich codzienność powinna przeplatać się z okazjami na wymyślanie nowych pomysłów, idei, układaniu nowych scenariuszy i zwykłym bujaniu w obłokach. Dzieci takie maja dużą szansę, by zostać naukowcami badającymi związki pomiędzy poszczególnymi rzeczami, działaniami, biorąc pod uwagę przyczynę i skutek, akcję i reakcję, teraźniejszość i możliwą przyszłość.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim)

Tropisz talent Myślenie o przyszłości

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Myślenie o przyszłości, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Myślenie o przyszłości [Future Thinker]:

  • Lubi marzyć i ma wiele rożnych pomysłów
  • Jest obdarzona bujną wyobraźnią
  • Tworzy rozmaite wizje przyszłego świata
  • Często zastanawia się , co by było gdyby.
  • Kreatywna i inspirująca innych
  • Zorientowana na przyszłość, a nie na przeszłość
  • Jest ekspresyjna i potrafi jasno zobrazować swoje wizje

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Myślenie o przyszłości i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Słuchaj spokojnie wizji i opowiadań o przyszłości swojego dziecka. Mogą być z pogranicza fantastyki, ale nie krytykuj ich, ani nie racjonalizuj. Możesz też poprosić swoje dziecko, by narysowało tę wizję, a potem dopytaj o szczegóły, np. jakie to miejsce, czemu służy, z jakich elementów jest zbudowane, jak to działa, co będzie wtedy robić Twoje dziecko.
  • W zależności od wieku dziecka myślenie o przyszłości może ograniczać się do najbliższego miesiąca czy roku. Stymuluj rozwój talentu dziecka poprzez pytanie go „Co myślisz, że będziesz robić w przyszłym miesiącu/ w przyszłym roku?”. Pokaż, że akceptujesz wizje swojego dziecka, takie jakimi są.
  • Jeśli Twoje dziecko przejawia zainteresowanie konkretną dziedziną i wykonywanym w jej obszarze zawodem, stwórz mu możliwość spotkania dorosłej osoby pracującej w taki sposób. Podpatrywanie tego co robi ta osoba, jak pracuje, będzie doskonałym paliwem dla jej talentu i pomoże stworzyć własne wizje siebie w przyszłości.
  • Opowiedz o swoich marzeniach i planach z czasów, gdy byłeś dzieckiem. Jak je realizowałeś, jak przeszedłeś z miejsca, w którym byłeś w dzieciństwie, do obecnych czasów. Pokaż dziecku, że wizje nie tylko można tworzyć i wymyślać, ale również realizować.

Talenty Twojego dziecka można odkryć poprzez Badanie Strengths Explorer. Jak ono wygląda i jakie informacje otrzymasz, dowiesz się z mojego wpisu na blogu. Kliknij tutaj, by przeczytać ten wpis.

Możesz też dołączyć do grupy dyskusyjnej dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą odkrywać talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Kliknij na lupę i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze