PATRZCIE, SŁUCHAJCIE I PODZIWIAJCIE
#Centrum Uwagi

Ostatnio z moim najmłodszym siedmiolatkiem stałam w kolejce do kasy w jednym z marketów. I pewnie znasz te sceny sklepowe, co to dziecko wrzeszczy, rodzic wrzeszczy, a dokoła pełno gapiów. I właśnie nam się to przytrafiło.

Niedaleko stała inna mama z dzieckiem, które po chwili marudzenia i negocjowania, co by chciało, wydało z siebie głośną serenadę, a głowy pozostałych kupujących odwróciły się jak na zawołanie w stronę źródła tego dźwięku.  Pomyślałam wtedy, może trochę przekornie, że ten mały człowiek, bo mógł mieć coś koło 5-6 lat, to potrafi przykuć uwagę. Cały sklep wiedział, że jest na zakupach.

Idąc z tą myślą do domu, zdecydowałam, że napisze o kolejnym talencie dziecięcym. Mając wciąż przed oczami ten sklepowy występ pomyślałam, że tym razem opowiem o talencie Centrum Uwagi [Presence].

Jest to talent z domeny wywierania wpływu. Nastoletnie osoby, które posiadają potencjał w tym obszarze z pewnością wiedzą jak przemówić do innych ludzi, wpłynąć na nich, stać się niejako jego głosem grupy lub zespołu i przejąć kontrolę nad innymi.

Słuchajcie, słuchajcie, bo chcę coś powiedzieć

Posłuchaj historii Iwony, choć pewnie wolałaby sama ją Tobie opowiedzieć.  To pogodna, pełna dobrego humoru nastolatka, niezależna, choć i tak zawsze otoczona grupą przyjaciół lub znajomych.

Znowu opowiada kolejną historię lub świeżo zasłyszany kawał, a zgromadzona wokół niej grupa słucha, śmieje się i czuje się dobrze w jej towarzystwie. Z Iwoną zawsze jest wesoło, ma pogodne usposobienie i działa trochę jak magnes. Inni czują, że odbierają na tych samych falach lub mają wrażenie, że znają się do lat.

Rodzice już w przedszkolu zauważyli, że udział we wszelkiego typu przedstawieniach, czy to na Dzień Babci i Dziadka, czy Jasełka, czy znowu na zakończenie nauki, nie sprawiały Iwonie żadnego problemu. Była chętnie nie tylko wybierana do zagrania głównych ról, ale również sama chciała brać w nich udział, gdyż przejawiała jakby talent aktorski. Występowanie było jej żywiołem. I tak było w przedszkolu, a potem w podstawówce w młodszych i starszych klasach. 

W szóstej klasie jej talent potwierdził również polonista i zachęcił do udziału w konkursie recytatorskim. Okazało się, że jej występy byłe pełne odpowiedniej ekspresji, interpretacja tekstu przykuwała uwagę, co było doceniane przez liczne nagrody i dyplomy.

W klasie zaś jest traktowana jako ta osoba, co pójdzie i załatwi. Świetnie opowiada, znajduje odpowiednie argumenty i dopasowuje się do danej sytuacji. Kiedy trzeba ustalić ważne lub problematyczne sprawy z nauczycielami w imieniu klasy (przełożenie sprawdzianu) jest w tym niezastąpiona. Po prostu mówi „Ja się tym zajmę!” i tak się dzieje.

Sama zaś Iwona lubi, gdy inni na nią patrzą, słuchają i podziwiają jej występy – w domu, wśród znajomych, w szkole lub też przed publicznością w czasie kolejnego konkursu.

Nie wie jeszcze jaką wybierze szkołę średnią, ale czuje, że przewodzenie innym i bycie na czele grupy motywuje ją do jeszcze lepszego działania, do wynajdywania kolejnych historii, które będą łączyć i poprawiać humor wszystkich słuchaczy.

Jak poznać ten talent?

Dziecko z talentem Centrum Uwagi jest urodzonym mówcą i liderem, który jest stworzony do tego, by stać na środku pokoju, opowiadać historie i przewodzić innym. Inne osoby chętnie patrzą na nie, słuchając tego co mówi, prezentuje lub opowiada.

Młoda osoba z tym talentem ma potrzebę, by zaznaczyć swoją obecność i chce by ją dostrzeżono i zauważono. Nie będzie stojącym w kącie nieśmiałym nastolatkiem. Taka osoba będzie raczej zbierała wokół siebie słuchaczy, widzów lub publiczność, jakkolwiek mieliby to być jedynie domownicy, najbliżsi przyjaciele i znajomi lub w szerszym kontekście zaproszeni na występ szkolnego zespołu rodzice lub audytorium na kolejnym konkursie talentów. 

Jeśli masz w domu dziecko z talentem Centrum Uwagi, to zapewne będziesz pierwszą osobą, która będzie musiała poświęcać mu swoją uwagę, oglądając kolejne próby przed prezentacją na biologię, wprawki z recytacji wiersza czy po prostu powtórki roli przed najbliższym przestawieniem. 

Może być też tak, że Twoje dziecko pełni raczej rolę rzecznika grupy lub jej reprezentanta, obejmując funkcję jej lidera lub przywódcy. Wtedy widać jak z poczuciem humoru i łatwością potrafi przekazać wiadomości lub przedstawić daną kwestię innym członkom grupy, tak że oni również czują potrzebę bycia zaangażowanymi i włączonymi do działania.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim)

Tropisz talent Centrum Uwagi

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Centrum Uwagi, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Centrum Uwagi [Presence]:

  • Lubi opowiadać rozmaite historie i opowiastki.
  • Przyciąga uwagę i lubi, by ją słuchano i oglądano.
  • Ma poczucie humoru, lubi żartować i jest pogodna.
  • Jest dobrym kompanem i towarzyszem.
  • Kontaktowa i otwarta.
  • Potrafi rozśmieszyć i rozbawić osoby w różnym wieku.
  • Będąc wśród innych ludzi zaznacza swoją obecność.
  • Chce przewodzić innym lub wypowiada się w imieniu grupy.

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Centrum Uwagi i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Obserwuj jaka aktywność jest „sceną”, na której chce występować Twoje dziecko – czy to jest jazda na rolach i wykonywanie kolejnych akrobacji, a może śpiewanie lub recytowanie lub pokaz sztuczki karcianej. Być może jest to prezentowanie innym osobom swoich modeli samolotów lub umiejętności układania kostki Rubika. Określ tę scenę, bo wtedy będziesz wiedzieć kiedy, gdzie i jakiego typu publiczność będzie potrzebna.
  • Jako rodzic bądź najwierniejszą i najbardziej obiektywną publicznością swojego dziecka. Bij brawo, zachwalaj elementy które poszły dobrze, ale udzielaj też konstruktywnych wskazówek, co może pójść lepiej następnym razem. Talent Centrum Uwagi rozwija się, gdy jego umiejętności prezentacji i skupiania uwagi widzów też się rozwijają.
  • Poszukaj aktywności i zajęć dodatkowych, gdzie talent Centrum Uwagi będzie mógł rozkwitać i przynosić korzyść nie tylko Twojemu dziecku, ale i całej grupie. To mogą być zajęcia artystyczne lub teatralne, szkolny chór lub koła naukowe, w których potrzebna jest osoba do prezentacji osiągniętych wyników. Zaproponuj udział w nich swojemu dziecku.
  • Poczucie humoru i żarty są istotną częścią tego talentu. Pokaż, że jako rodzic rozumiesz to, śmiej się z żarcików dziecka i okazuj radość ze wspólnych chwil. Może sam od czasu do czasu opowiesz śmieszną historyjkę lub zabawną sytuację, która rzeczywiście Ci się przytrafiła.

Talenty Twojego dziecka można odkryć poprzez Badanie StrengthsExplorer. Jak ono wygląda i jakie informacje otrzymasz, dowiesz się z mojego wpisu na blogu.

Możesz też dołączyć do grupy dyskusyjnej dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą odkrywać talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Kliknij poniżej i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze