PRZYBYŁEM, ZOBACZYŁEM, ZWYCIĘŻYŁEM
#Współzawodnictwo

Znasz taki film „Kurczak mały”? Świetny dubbing głównego bohatera w wykonaniu Macieja Stuhra, kalejdoskop szkolnych postaci, a w tle ratowanie świata. Jeśli znasz to ekstra, a jeśli nie, to może warto nadrobić zaległości filmowe.

Jest tam taki fragment, gdy Kurczak śpiewa. Zobacz sam:

Wypisz, wymaluj obraz talentu Współzawodnictwo [Competing], w którym słowo zwycięzca, zwycięstwo jest odmieniane przez wszystkie przypadki.

To obok Centrum Uwagi i Wiary w siebie trzeci nastoletni talent w domenie wywierania wpływu, który uruchamia energię w sobie i w innych, by pokonywać trudności i przejąć kontrolę oraz pokazać właściwy kierunek działania.

Jakie to zawody?

Potrzeba wygrywania i bycia najlepszym była widoczna u Marka już od wczesnego dzieciństwa. Często się zdarzało, że osoby które spotykał traktował jak tych, co chcą się z nim ścigać, rzucać mu wyzwania lub zdobywać punkty i  próbować być lepszym od niego. Dotyczyło to rozmaitych sytuacji – kto pierwszy strzeli brankę, kto lepiej jeździ na rowerze, kto wybuduje wyższą wieżę z klocków albo szybciej obliczy zadania z matmy lub najlepiej wykona projekt z klasy.

Rywalizowanie i mierzenie się z innymi, jakby płynęły u Makra we krwi. Rodzicom ciężko było wytłumaczyć przedszkolakowi, że nie zawsze może być pierwszy i że czasami nie jest zwycięzcą. Dlatego było to zakrapiane na przemian łzami lub wybuchami złości. Bo to co motywowało Marka do działania, to bycie pierwszym i najlepszym.

W szkole Marek nadal skupia się na osiąganiu pierwszych miejsc i chętnie bierze udział w rozmaitych zawodach. Odkrył, że uwielbia tenis ziemny i język angielski. To jego koniki i tu chce być najlepszy. W obu dyscyplinach może działać samodzielnie, pracując intensywnie na swój własny wynik. Do zawodów lub konkursów językowych przygotowuje się z ogromnym zaangażowaniem i pasją. Będąc coraz starszym potrafi lepiej regulować swój instynkt zwycięzcy, a porażki traktuje jak lekcje życia. Obserwuje rywali, zna ich mocne strony i wie, jak wykorzystać posiadane cechy, by osiągnąć swoje cele i zamierzenia.

Przez innych jest często stawiany za przykład waleczności, zaangażowania i dążenia do celu. Wśród rówieśników ma swoich naśladowców, którzy chętnie dzielą jego radość z osiąganych sukcesów. Ale są i tacy, którzy nie rozumieją, jak można tak zabiegać o pierwsze miejsce, bo wygrana to nie wszystko. To pewnie znaki działania innych talentów, gdzie wartością może być relacja z innymi lub chęć układania i rozmyślania nad planami i strategiami działania. Każdy przecież ma inny układ talentów i jest pod tym względem unikatową jednostką.

Jak poznać ten talent?

Ten talent powoduje, że nastolatek widzi wiele spraw i zadań w swoim życiu jako rozgrywkę lub zawody. Odczuwa on wielką radość i zadowolenie, kiedy może być zwycięzcą. Szczerze nie lubi przegranej, gdyż zawsze dąży do zajmowania pierwszego miejsca.

Osoba taka lubi rywalizować i robi to albo współzawodnicząc z innymi, albo konkurując sama ze sobą. Uwielbia liczyć i porównywać wyniki, bo to daje jej obraz własnego rozwoju i osiągniętego progresu. A to wszystko po to, by zdziałać jeszcze więcej lub osiągnąć swój cel szybciej i lepiej. Pierwsze miejsce jest dla osoby z tym talentem jedynym i najlepszym miejscem.

Talent ten wiąże się z wygraną lub przegraną, a co za tym idzie z radością lub smutkiem, satysfakcją lub wściekłością. Wygrana przynosi szczęście, przegrana zaś irytuje. Emocje często pojawiają się u młodej osoby z tym talentem, a możliwość ich uzewnętrznienia i zrozumienia, szczególnie przez najbliższe otoczenie, jest bardzo ważna. 

Będąc częścią zespołu, osoby z talentem Współzawodnictwo będą aspirować do wspólnego zdobywania najwyższych miejsc, motywując i uwalniając energię zwycięzcy nie tylko w sobie, ale i w innych. To dobry przykład, jak należy walczyć i nie poddawać się, jak również pokonywać trudności w drodze na najwyższy szczyt.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim).

Tropisz talent Współzawodnictwo

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Współzawodnictwo, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Współzawodnictwo:

  • Zwycięzca, gracz
  • Dążący do mistrzostwa
  • Liczy wyniki, porównuje rezultaty
  • Aspirujący, by być najlepszy
  • Ambitny, waleczny
  • Zorientowany na wynik
  • Napędzający energię w grupie

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Współzawodnictwo i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Twoje dziecko lubi zdobywać pierwsze miejsca i być najlepszym. Pomóż mu określić dziedzinę życia- przedmiot w szkole, rodzaj aktywności fizycznej lub umiejętność, w której może przodować i tam wspieraj je w drodze na szczyt. Wytłumacz, że lepiej skupić się na konkretnej dziedzinie, gdyż nie jest możliwe, by zajmować pierwsze miejsca we wszystkich aktywnościach, w których bierze udział.
  • Osiąganie najlepszych wyników nie może być traktowane jak zwykła codzienność. To ważne momenty celebracji, które powinny być również kultywowane w domu. Dlatego jako rodzic stwórz „ścianę zwycięstwa” w przestrzeni domowej, gdzie będą eksponowane puchary, medale, nagrody lub dyplomy zdobyte przez nastolatka z talentem Współzawodnictwo. Będzie się można pochwalić przed odwiedzającymi, a dodatkowo motywować dziecko do osiągania kolejnych rezultatów.
  • Gdy jest wygrana, jest radość. Wtedy świętuj i ciesz się z dzieckiem. Gdy jest przegrana, jest złość lub rozczarowanie, czasami przygnębienie lub smutek. Staraj się okazać zrozumienie dla tych wszystkich emocji i wytłumacz, jakie wnioski można wyciągnąć z każdej przegranej. Być może Twoje dziecko będzie potrzebować Twojego wsparcia, by przeżyć i przejść przez tę sytuację, a także by zrozumieć co czuje i jak te emocje mogą stać się paliwem do dalszego działania.

Veni, vidi, vici  tak powiedział kiedyś Cezar, gdy oznajmiał błyskawiczne zwycięstwo nad królem Pontu. Wydaje się, że osoba z talentem Współzawodnictwo też przybywa, by zobaczyć czy ma szanse na zwycięstwo i zwycięża. Ambitnie, w swoim stylu, aktywując swoje umiejętności lub dając przykład innym, jak podążać na szczyt.

Jeśli chcesz wiedzieć, jaki masz Skarb w domu i jakie on ma talenty, to odkryj naturalny potencjał dziecka poprzez Badanie Strengths Explorer. Wpis o tym jak wygląda to Badanie jest jak dotąd, najczęściej czytanym wpisem na blogu Tropicieli Talentów. Może i Ty chcesz zapoznać się z nim? Dla Ciebie tutaj link do wpisu o Badaniu Strengths Explorer.

Możesz też dołączyć do grupy dyskusyjnej dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą odkrywać talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Kliknij i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców. Zapraszam serdecznie.

 
Tropiciele Talentów – Grupa wsparcia dla rodziców
Grupa Prywatna · 136 członków
Dołącz do grupy
Grupa dla rodziców, którzy chcą porozmawiać o talentach Gallupa swoich dzieci i wymienić się swoimi spostrzeżeniami.