POUKŁADAM, ZAPLANUJĘ I WPISZĘ W KALENDARZ
#Organizowanie

Wakacje to taki czas kiedy więcej podróżujemy, a co za tym idzie pakujemy się i potem rozpakowujemy, a potem znowu to samo, gdy tak przenosimy się z miejsca na miejsce.

Samo pakowanie na wakacje wymaga pewnych umiejętności planistycznych i organizatorskich. Bo przecież nie chcemy zapomnieć klapek, kąpielówek czy naszych ulubionych kosmetyków. Do tego jeszcze płyn na kleszcze, klamerki do bielizny i mały zapas plasterków, w razie gdyby najmłodsze dziecię się skaleczyło. Zadań i aktywności jest sporo, zarówno tych zwyczajnych (bo przecież ubrania to podstawa), jak i tych dodatkowych (weźmy z domu, bo po co nam kolejne dmuchane koło).  Żeby wszystko wyszło jak należy, trzeba być dobrze zorganizowanym i dlatego dziś, wakacyjnie o talencie Organizowanie [Organizer].

Jest to obok talentu Osiąganie [Achieving] i Niezawodność [Dependability] kolejny talent w domenie wykonywania. Osoby posiadające talenty z tej domeny wiedzą jak sprawić, by określone rzeczy się zadziały, by sprawy nie stały w miejscu, tylko by szły do przodu, a działanie było podjęte.

Poukładam i zaplanuję

Zobacz jak działa Bartek. Obecnie ma 14 lat i już niedługo będzie kończył szkołę podstawową. Jego pokój nie wygląda jak typowy pokój nastolatka, bo panuje w nim ład i porządek. Ubrania w szafie, książki na regale, nagrody i pamiątki na półce –  każda rzecz ma swoje miejsce.

Rodzice już dawno zauważyli, że Bartek ma potrzebę porządkowania nieuporządkowanego i wprowadzania ładu do swojego świata. Jako dziecko bawiąc się samochodzikami często układał je według wielkości lub koloru, jeden za drugim w rządku. Często też w pokoju na podłodze miał rozłożone tylko te zabawki, którymi akurat się bawił. A jak kończył zabawę z nimi, to odkładał je na miejsce.

Inni rodzice patrzyli z podziwem podszytym zazdrością, że Bartek tak ładnie się bawi, nie bałagani, nie rozsypuje tysiąca rzeczy dookoła, by potem pobiec do innej czynności. Rodzice Bartka myśleli zaś, że może z ich synem jest coś nie tak. „Taki mały, a taki porządnicki, dzieci chyba tak się nie bawią?..” – rozmawiali ze sobą.

Pójście do szkoły i porzucenie dziecięcych zabawek przeniosło Bartka syndrom organizatora i porządkowego na nowe zadania. Teraz było to widać w codziennym planowaniu dnia i hierarchii rzeczy i przedmiotów w  jego szkolnym plecaku. Zeszyty musiały być ułożone na tylko Bartkowi znany sposób, piórnik zawsze po prawej, bidon na wodę po lewej. Być może przydałoby się czasem trochę luzu, ale przestawienie i ułożenie zawartości torby przez mamę w inny sposób, raczej nie kończyło się przyjaźnie. Ale dzięki temu u Bartka nigdy nie było problemu z szukaniem danej rzeczy. Ona po prostu była na swoim miejscu, a on wiedział na którym.

Teraz, gdy jest już nastolatkiem planowanie dnia i jego codzienna rutyna pozwala lepiej działać zarówno Bartkowi jak i jego rodzicom. Sam pilnuje rozkładu swoich zajęć szkolnych i tych pozalekcyjnych, a dzięki temu, że jest tak zorganizowany, osiąga całkiem dobre wyniki w szkole. Jest czas na naukę, jest i na zabawę i spotkania z przyjaciółmi. Rodzice zaś wiedzą, jak ważne jest by wszystko wcześniej ustalić i omówić z Bartkiem – plany na weekend lub te wakacyjne, spotkania rodziców i inne rodzinne aktywności. Niespodzianki są miłe, ale Bartek raczej woli wiedzieć co jest planowane, by to sobie poukładać, zorganizować i wpisać w swój kalendarz.

Jak poznać ten talent?

Układanie grafików i harmonogramów, planowanie i organizowanie swojej codzienności i zamierzeń sprawia, że świat dziecka z talentem Organizowanie jest lepszy i bardziej uporządkowany. Inni mogą liczyć na nie w kwestii podania dodatkowych szczegółów i ułożenia wspólnego planu działania.

Dziecko z tym talentem lubi porządek w swoim świecie, choć ten porządek może być widoczny i niewidoczny dla otoczenia. Czasami ten porządek przekłada się na układanie, sortowanie i nadawanie pewnej struktury rzeczom i przedmiotom w najbliższym otoczeniu dziecka. Wtedy jako rodzic widzisz, jak Twoje dziecko utrzymuje czystość i porządek, jak lubi ład w swoim pokoju. Wszytko ma swoje miejsce i łatwo to znaleźć.

Natomiast czasami jest tak, że ten porządek bardziej dzieje się w głowie dziecka, w organizowaniu i planowaniu wszystkiego w zakamarkach jego umysłu. Twoje dziecko chce mieć kontrolę nad tym co ma zrobić, w jakiej kolejności, w jakim terminie i miejscu. A nad tym wszystkim rozmyśla i w swojej głowie planuje lub układa harmonogramy i dzienne grafiki aktywności. Ty tego nie widzisz, ale jego talent Organizowanie pozwala mu wprowadzić ład i porządek w jego codzienne czynności. Dzięki temu wie, że działanie będzie bliskie perfekcji, nic nie zostanie pominięte, a każdy element układanki znajdzie się na właściwym miejscu.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim)

Tropisz talent Organizowanie

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Organizowanie, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Organizowanie [Organizer]:

  • Lubi porządek, czystość i ułożenie w dany sposób
  • Chętnie planuje swoją codzienność, 
  • Jest dobrym organizatorem
  • Potrafi łączyć różne rzeczy lub zadania w jedną całości
  • Zwraca uwagę na detale i szczegóły
  • Działa według schematu, metodycznie i logicznie
  • Woli działać według przyjętych zasad, przestrzega ich

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Organizowanie i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Pozwól swojemu dziecku zaplanować rozmieszczenie jego zabawek, gier planszowych, a nawet książek na półce w jego pokoju w sposób, w jaki lubi lub preferuje. Zobacz jak to robi, co jest dla niego ważne i jakie stosuje metody organizowania swojej przestrzeni.
  • W zależności od wieku dziecka włącz je w planowanie waszego rodzinnego czasu lub ustalanie dziennej rutyny. Zapytaj o jego pomysły na to, jak może wyglądać wasz weekendowy rozkład dnia lub tygodniowy plan aktywności. Starsze dzieci włącz do planowania trasy wyjazdu na wakacje lub pakowania i porządkowania potrzebnych do wyjazdu rzeczy.
  • Zastanów się, czy może jest w Twoim domu miejsce, które wymaga uporządkowania i ułożenia. To mogą być płyty z filmami DVD, półka biurowa z drobnymi rupieciami albo szuflada z czapkami i szalikami. Poproś swoje dziecko z talentem Organizowanie o pomoc w ułożeniu i uporządkowaniu tego miejsca.
  • Jeśli ustalasz pewne zasady działania ze swoim dzieckiem, to pamiętaj by je również przestrzegać. Pokaż, że rozumiesz jak ważne jest to dla dziecka z tym talentem, by pewna struktura działań lub zasady były ustalane, a potem przestrzegane. Wytłumacz otwarcie i w prosty sposób momenty, gdy jednak trzeba cokolwiek zmienić.

Talenty Twojego dziecka można odkryć poprzez Badanie Strengths Explorer. Jak ono wygląda i jakie informacje otrzymasz, dowiesz się z mojego wpisu na blogu.


talenty Gallupa nastolatek

Zapisz się na newsletter
i bądź na bieżąco z tym, co słychać u Tropicieli Talentów
.

Przy zapisie otrzymasz ABC Talentów Nastolatka –
Przewodnik dla Rodzica. >> Więcej
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze