JAK TO DZIAŁA?
#Odkrywczość

Własnie kończy się listopad i gdy wstajesz rano, to zwykle zapalasz światło. Po prostu naciskasz włącznik i jest jasno. Potem poranna toaleta, z kranu leci ciepła woda, aż miło przemyć twarz czy wskoczyć pod prysznic. Na śniadanie z lodówki wyciągasz świeże masełko, wędlinkę lub serek. Jest chleb, z jakiej tylko chcesz mąki. Wiesz, która jest godzina, bo na ścianie wisi zegar na baterię. Potem jedziesz do pracy- rowerem, hulajnogą elektryczną albo autem. A może dzisiaj masz służbowy wylot i spieszysz się na lotnisko. Za parę godzin będziesz ponad 700 kilometrów od domu.

Prawda jakie to wszystkio zwykłe i codzienne. A wiesz, że kiedyś to nie było takie zwykłe. Ktoś rano musiał zapalić świecę lub lampę naftową. Poranna toaleta i załatwianie podstawowych spraw – no tu bywało różnie. Ciepła woda do zwykłego obmycia twarzy była przywilejem tych lepiej sytuowanych. Lodówka? Kto słyszał o lodówce, rowerze czy samolocie? Trasy 100 km przemierzało się kilka dni, zmieniając konie i śpiąc w przydrożnych gospodach. 

Piszę o tym, bo kiedyś między nami byli i teraz nadal są ludzie, których umysły są ciągle ciekawe świata, nieustannie zadają sobie i innym rozmaite pytania, badają tezy lub dążą do odkrycia innych niż te standardowe drogi. O wielu słyszałeś, choćby nasi rodacy – Maria Skłodowska-Curie i Mikołaj Kopernik. A Aleksander Bell, bracia Orville and Wilbur Wright, czy Steve Jobs? Gdyby nie oni, Twój poranek i codzienność mogłyby wyglądać zupełnie inaczej.

Ta ciekawość świata to jedna z cech, która towarzyszy kolejnemu talentowi. Jest nim talent Odkrywczość [Discoverer], który razem z talentem Myślenie o przyszłości należy do domeny myślenia strategicznego. Osoby posiadające talenty z tej grupy rozważają co może się zdarzyć, gromadzą i przetwarzają informacje, by podejmować lepsze decyzje.

Chcę wiedzieć, jak to działa.

Tym razem opowieść będzie o Kacperku. W domu jest najmłodszym z rodzeństwa, ale zadaje pytania chyba za wszystkie dzieci. „Mamo, a dlaczego żółty i niebieski daje zielony? A które zwierzę jest najszybsze na świecie? A co się stanie jak wymieszam szampon z pastą do zębów?”. 

Pytania, pytania i jeszcze raz pytania, a wszystko związane z ogromną ciekawością świata.

Gdy był młodszy brał lupę i szedł obserwować mrówki i robaczki w ogrodzie. Siedział w trawie i obserwował, a potem przychodził do rodziców i opowiadał o swoich odkryciach. A to że mrówki znalazły kawałek czegoś białego w trawie i niosły we dwie, a potem przyłączyła się inna. I ciekawe do czego one to użyją – musiał zapytać Kacper. 

Chęć eksperymentowania, badania i odkrywania nowych rzeczy dała o sobie znać z większą intensywnością, gdy w szkole rozpoczęły się zajęcia z biologii i chemii. Badanie pod mikroskopem, proste doświadczenia chemiczne i rozmyślanie nad tym, co by było gdyby, stały się częścią szkolnego i domowego życia Kacpra.

Rodzice widzą, że ciekawość świata połączona z wyobraźnią to cechy wyróżniające ich syna. Wiedzą, że warto dawać możliwość eksplorowania świata i szukania odpowiedzi na ciągle nowe pytania Kacpra. Być może w przyszłości będzie mógł to wykorzystać w wybranej przez siebie dziedzinie życia.

Jak poznać ten talent?

Dziecko z tym talent jest osobą w typie myśliciela i ucznia. To sprawia, że czerpie ono radość ze zgłębiania, rozpatrywania i badania idei lub pomysłów, a także znajdywania połączeń między nimi. Dziecko takie często lubi zadawać pytania „Jak?” i „Dlaczego?”.

Osoby z tym talentem emocjonują się, gdy mają możliwość poznawania, badania i odkrywania nowych pomysłów i idei. Uwielbiają zadawać pytania, gdyż dzięki temu mogą zrozumieć, jak coś funkcjonuje, dlaczego tak należy robić. Dostarcza to również nowych informacji, dotyczących różnych rzeczy i zagadnień, których chcą się uczyć.

Można dostrzec, że gdy osoba z talentem Odkrywczość znajdzie temat lub pomysł, który ją szczególnie zainteresuje, może spędzać godziny na jego badaniu i poznawaniu. Rozbiera niejako temat na części pierwsze, by zastanowić się, jak je potem połączyć lub wykorzystać w nowy innowacyjny sposób. A to dlatego, że cechują się polotem i pomysłowością.

Osoby takie nie lubią rutyny i wykonywania czegoś w ten sam sposób. Chcą odkrywać i eksplorować nowe drogi. Lubią towarzystwo osób kreatywnych, twórczych, badaczy i odkrywców.  Ma bogatą wyobraźnie i chętnie tworzą własne wynalazki.

Zobacz krótki film na temat tego talentu (wersja tylko w języku angielskim).

Tropisz talent Odkrywczość

Być może dostrzegasz podobne sposoby odczuwania, zachowania lub działania u swojego dziecka. To sygnały talentu Odkrywczość, a ich zauważenie i akceptacja przez rodziców jest niezwykle ważna.

Popatrz na poniższe krótkie stwierdzenia, które najlepiej charakteryzują ten talent. Czy Twoje dziecko też tak ma?

Osoba z talentem Odkrywczość [Discoverer]:

  • To odkrywca i wynalazca
  • Chętnie gromadzi wiedzę o interesującym zagadnieniu
  • Zadaje dużo pytań
  • Ucząca się i studiująca domenę swoich zainteresowań
  • Ciekawa świata
  • Badająca i zgłębiająca temat
  • Interesuje ją rola eksperta
  • Pilna i staranna
  • Gorliwa i dociekliwa

Pomagaj swojemu dziecku rozwijać ten talent

Jako rodzic możesz wspierać rozwój talentu Odkrywczość i stwarzać możliwości do jego wykorzystania w domu, w szkole lub w najbliższym otoczeniu.

Pomysły do wykorzystania przez rodziców:

  • Posłuchaj dokładnie, o co najczęściej pyta się Twoje dziecko? Czego dotyczą te pytania, jakiej dziedziny życia? Czy to tylko przelotna fala zainteresowań czy dziecko chce wgłębić się i poznać to zagadnienie bardziej szczegółowo? Ustalenie tego jest dosyć istotne, przy planowaniu kolejnych aktywności.
  • Odpowiadanie na skomplikowane pytania może być nie tyle męczące czy denerwujące, ale może stanowić dla Ciebie wyzwanie. W końcu nie każda dziedzina życia interesuje nas jako dorosłych. Jaka inna osoba, znawca tematu lub ekspert byłby ciekawym rozmówcą dla Twojego dziecka? A może jest miejsce (muzeum, odpowiednia sala, centrum nauki), do którego możesz zabrać pociechę, by jeszcze bardziej eksplorowało ulubiony temat. Zorganizuj takie spotkanie lub wyjście.
  • Czasami mówisz o swoim dziecku, że ma sto pięćdziesiąt pomysłów na minutę, a Ty czujesz, że nie nadążasz. Nie martw się tym, ale też nie odrzucaj tych pomysłów. Znajdź w domu miejsce, gdzie pomysły (nawet te niestworzone i z pogranicza fantastyki) mogłyby być zapisane i przyczepione do tablicy korkowej na później. Następnie raz na jakiś czas poproś dziecko, by dokonało przeglądu tego co jest tam zapisane i aktualizacji. Zachęć by samo decydowało co odrzuca, a co zostawia i na co chce poświęcić swoją energię.
  • Talent Odkrywczość często łączy się z potrzebą eksperymentowania, majsterkowania czy po prostu posiadania kącika, gdzie może być twórczy bałagan. Zastanów się, gdzie w domu mogłoby być takie miejsce i niech to będzie królestwo Twojego dziecka, w którym się bada, tworzy i odkrywa nowe rzeczy.

Talenty Twojego dziecka można odkryć poprzez Badanie Strengths Explorer. Jak ono wygląda i jakie informacje otrzymasz, dowiesz się z mojego wpisu na blogu. Kliknij tutaj, by przeczytać ten wpis.

Możesz też dołączyć do grupy dyskusyjnej dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą odkrywać talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Kliknij na lupę i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców.