6 KROKÓW BY ZOSTAĆ TROPICIELEM TALENTÓW

Jestem rodzicem, a tak właściwie mamą i jak wielu rodziców chcę dla moich dzieci jak najlepiej. Czyli chcę by były szczęśliwe, mądre, wierzyły w siebie i w swoje możliwości. Tych życzeń i marzeń jest sporo, mogłabym tak wymieniać dalej. Jednocześnie odkąd poznałam podejście Instytutu Gallupa to bardzo bym chciała, by moje dzieci wiedziały, że są unikatowe i jedyne w swoim rodzaju, że mają swoje mocne strony i potencjał, który mogą wykorzystać w przyszłości.

Teraz jestem tego świadoma, bo jestem tropicielką talentów 🙂 Pomyślałam zatem, że Ty też możesz to wiedzieć i możesz zostać tropicielem talentów. Wystarczy, że wykonasz 6 kroków, by świadomie i odpowiedzialnie wspierać rozwój swojego dziecka.

To zaczynamy!

KROK 1 – ZDOBĄDŹ WIEDZĘ O TALENTACH

Na początek przeczytaj kilka artykułów o tematyce związanej z badaniami Instytutu Gallupa i działaniami Donalda Cliftona. Możesz wpisać w wyszukiwarkę internetową słowo 'gallup” lub „talent gallup”, a gwarantuję że uzyskasz całe mnóstwo informacji. Zapoznaj się z nimi, zobacz co przykuwa Twoją uwagę i interesuje Cię, co możesz już teraz odnieść do siebie i swojego działania. Traktuj ten wstęp jak przyjemną popołudniową lekturę. Nie musisz od razu wszystkiego pamiętać i być za pan brat z każdym stwierdzeniem.

Zdobądź również wiedzę o tym czym jest talent wg. Gallupa i jak można go przekuć w mocną stronę. Być może znajdziesz wówczas odpowiedź na pytanie „Czy każdy ma talent?” lub „Jakie są moje mocne strony?”

Zobacz krótki film Instytutu Gallupa o tym, czym jest naturalny potencjał każdego z nas i dlaczego warto go odkryć i poznać (film dostępny w języku angielskim).

Gdy już zaznajomisz się z podstawowymi pojęciami takimi jak talent, mocna strona, to czas by poznać bliżej 10 talentów określonych dla dzieci i nastolatków do 15 roku życia. Nazwy tych talentów znajdziesz  na liście poniżej.

Dla każdego z nich przygotowałam bardziej szczegółowe wpisy, w których znajdziesz przykłady z życia, słowa i stwierdzenia określające dany talent, jak również pomysły dla Ciebie na to, jak rozwijać odkryty potencjał w swoim dziecku. Zapoznaj się z nimi i dalej poszerzaj swoją wiedzę. 

Możesz też przejrzeć inne artykuły na blogu Tropicieli i skorzystać z nowych informacji o talentach.

Jeśli mieszkasz we Wrocławiu lub okolicach możesz wziąć udział w warsztacie dla rodziców, na którym szczegółowo omawiamy tematykę talentów Gallupa, a uczestnicy mają okazję poznać 10 talentów dla dzieci oraz wymienić się swoimi rodzicielskimi doświadczeniami. Terminy najbliższych spotkań znajdziesz w zakładce Wydarzenia. Tam zobaczysz również relacje z poprzednich warsztatów. To kolejny sposób na zdobycie wiedzy o talentach!

Możesz też skontaktować się ze mną, napisać każde krążące Ci po głowie pytanie, a ja na nie odpowiem. Adres e-mailowy do mnie to: kontakt@tropicieletalentow.pl. Tę formę szczególnie polecam, jeśli nie masz możliwości osobistego udziału w warsztacie lub przyjazdu do Wrocławia. W tym miejscu z pomocą przychodzi nowoczesna technologia i aż chce się napisać, że od czego mamy te wszystkie komunikatory on-line! Daj znać jeśli jesteś gotowy na zdobywanie wiedzy o talentach

KROK 2- OBSERWUJ & ODKRYJ TALENTY

Gdy już głowa będzie pełna wiedzy, zrób kolejny krok i zacznij obserwację swojego dziecka w rożnych momentach w ciągu dnia.

Weź pod uwagę zainteresowania dziecka, sposób w jaki i z kim spędza czas, jaką pełni rolę w rodzinie, a jaką wśród rówieśników. Przyłapuj je na chwilach, gdy zajmuje się czymś z wielką przyjemnością lub często lubi to powtarzać.

Napisałam też dla Ciebie o 4 punktach obserwacyjnych tropiciela talentów, które warto zwiąż pod uwagę.

Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko to indywidualna, zupełnie odrębna jednostka i może mieć swoje unikatowe podejście. Czasami przypatrywanie się mu, może Cię zaskoczyć nowymi odkryciami, które niekoniecznie będą pasować do Twojego dorosłego, utartego i sprawdzonego już podejścia. Bądź otwarty i przyjmuj naturalny potencjał dziecka jako wartość samą w sobie.

Na początek może być trudno określić czy to ten czy inny talent, czy to bardziej Osiąganie czy Organizowanie, a może Wiara w siebie. To zrozumiałe i dlatego popatrz na naturalne wzorce myślenia, zachowania i odczuwania swojego dziecka z lotu ptaka. Po prostu weź pod uwagę 4 obszary i zastanów się, w którym z nich widzisz, że dziecko działa w zupełnie swobodny i naturalny sposób. Te obszary to domeny talentów i są one następujące:

  1. budowanie relacji
  2. wywieranie wpływu
  3. działanie/wykonywanie
  4. myślenie strategiczne

Chodzi o to czy dostrzegasz, że Twoje dziecko lepiej funkcjonuje zawierając znajomości i będąc z innymi rówieśnikami, a może woli w samotności obmyślać różne zagadnienia. A jeśli już interesuje się sportem, modą lub naukami przyrodniczymi, to jak to wygląda z bliższej perspektywy. Oglądanie piłki nożnej czy udział w zawodach? Gra w zespole czy indywidualnie? Woli szyć ubranka i chce zobaczyć efekty swoje pracy, czy może więcej szkicuje i projektuje? Obserwuj, obserwuj i jeszcze raz obserwuj.

Krok ten jest szczególnie istotny dla rodziców młodszych dzieci, czyli do 10 roku życia, które nie mogą wziąć udziału w badaniu. Przypatrywanie się z boku, bez rodzicielskiej ingerencji i próba wyłapania znaków, symptomów talentów to kolejny ważny krok na drodze do togo, by zostać ich prawdziwym tropicielem.

Jeśli zaś Twoje dziecko ma już więcej niż 10 lat i czujesz, że jest gotowe by wziąć udział w badaniu talentów Strengths Explorer, to zaproponuj mu takie rozwiązanie. Więcej o samym badaniu przeczytasz we wpisie, który opowiada jak wygląda badanie Strengths Explorer.

Dzięki temu badaniu zostaną określone 3 najsilniejsze talenty spośród 10 wymienionych w kroku 1, a Ty nie tylko możesz je wytropić, ale wręcz odkryć z pomocą sprawdzonego narzędzia Gallupa. To z pewnością potwierdzi Twoje obserwacje lub rozwieje wątpliwości, które się zrodziły w trakcie zbierania Twoich spostrzeżeń o potencjale dziecka.

KROK 3 – WYMIANA SPOSTRZEŻEŃ Z INNYMI

Jako rodzice jesteśmy indywidualnymi osobami i też mamy swoje dominujące talenty, które w pewien sposób determinują to, jak postrzegamy świat. Nasze obserwacje talentów dzieci mogą być jakby 'skażone” naszym subiektywnym podejściem.

Dlatego warto dzielić się własnymi obserwacjami i posiadaną wiedzą o talentach dziecka z innymi osobami.

Możesz to robić na wiele sposobów:

  • w zależności od wieku dziecka, możesz po prostu porozmawiać z nim i wymienić się opiniami. W trakcie codziennych działań okazji do tego jest całkiem sporo – wspólne gotowanie, spacer lub gra planszowa. Być może zdecydujesz się dedykować na tę rozmowę specjalny czas w tygodniu i wtedy właśnie porozmawiać z dzieckiem o jego talentach.
  • w domu ze swoim partnerem życiowym, z najbliższą rodziną, ponieważ  dobrze jest wziąć pod uwagę opinie i obserwacje osób, które znają Twoje dziecko, towarzyszyły mu w okresie dzieciństwa i dorastania. To mogą być dziadkowie, przyjaciele rodziny, sąsiedzi, znajomi rodzice innych dzieci.
  • w szkole, która może się okazać źródłem nowym ciekawych obserwacji. Jeśli znasz nauczyciela lub opiekuna szkolnego, który będzie wartościowym partnerem do rozmowy o talentach Twojego dziecka, to umów się z nim na spotkanie i wyjaśnij, że chcesz skonfrontować swoje obserwacje lub odkryte talenty. Spojrzenie takiej osoby może przynieść wiele cennych i odkrywczych wiadomości.
  • w lokalnej społeczności lub w grupach do tego dedykowanych, gdyż właśnie tam możesz spotkać innych rodziców, którzy będą rozumieć Twoją pasję odkrywania talentów neuronalnych i potrzebę rozmowy na ten temat. Zagadnieniem talentów Gallupa interesuje się coraz więcej osób, a fakt znajomości przez innych swoich talentów może Cię pozytywnie zaskoczyć. I oczywiście nie będzie zaskoczenia, gdy nie zapytasz ich wprost czy słyszeli o Gallupie. Korzystaj z okazji na zebraniach w szkole, imprezach firmowych lub na spotkaniach towarzyskich i sprawdź, czy wiedza o talentach jest znana w Twojej okolicy. Może podejmiesz inicjatywę stworzenia takiej rodzicielskiej talentowej grupy wsparcia?

Zachęcam Cię do przyłączenia się do Grupy wsparcia dla rodziców na Facebooku, która właśnie służy wymianie spostrzeżeń i wzajemnemu wsparciu. Kliknij poniżej by dołączyć. Serdecznie zapraszam!

Możliwości na wymianę spostrzeżeń i własnych obserwacji talentów z innymi osobami jest sporo. Każda z nich daje Ci większą pewność, że to co robisz, robisz dobrze, świadomie i odpowiedzialnie.

KROK 4 – STWARZAJ MOŻLIWOŚCI PRAKTYKOWANIA TALENTÓW

Masz już wiedzę o talentach i coraz lepiej rozumiesz jak działa ten gallupowy świat. Być może masz również swoje podejrzenia co do tego, który talent jest dominujący u Twojego dziecka, gdyż regularnie obserwujesz jego naturalny potencjał. A być może jesteś tym rodzicem, który ma pewność co do talentów dziecka, bo wzięło ono udział w badaniu Strengths Explorer. Czas zatem na kolejny krok czyli na budowanie środowiska, w którym odkryte talenty będą mogły być praktykowane i używane przez dziecko.

Jak to zrobić?

  • W domu, w rodzinie, w najbliższym otoczeniu możesz tworzyć warunki sprzyjające praktykowaniu odkrytych talentów i ich stosowaniu w codziennych działaniach, aktywnościach lub nastoletnich wyzwaniach. To jedno z kluczowych rodzicielskich zadań.
  • Pozwalaj praktykować i rozwijać umiejętności, w których można wykorzystać talenty dziecka. Jeśli ma ono Centrum Uwagi zachęcaj do brania udziału w projektach w roli referenta lub prezentującego. Jeśli zaś ma Opiekuńczość zaproponuj na początek zakup małej roślinki, którą będzie zajmowało się dziecko. 
  • Pamiętaj, by swojego nastolatka wspierać w obszarach, gdzie wyraźnie potrzebuje Twojej rodzicielskiej pomocy lub gdzie po prostu mu nie idzie. Każdy ma jakieś słabe punkty, ale skierowanie uwagi na to co mocne i naturalne przyniesie dużo więcej satysfakcji i chęci do podejmowania kolejnych prób, mimo pojawiających się trudności lub porażek.
  • O zachowaniach, sposobach działaniach i podejmowanych decyzjach Twojego dziecka rozmawiajcie między sobą językiem talentów. Korzystaj ze zdobytej wiedzy do lepszej komunikacji ze swoim nastolatkiem i zrozum, że przemawianie do niego zgodnie z potrzebami jego talentów przyniesie dużo lepsze efekty.

Odkryte talenty powinny mieć możliwość codziennego praktykowania i ćwiczenia. To trochę jak z umiejętnością prowadzenia samochodu. Bierzesz udział w kursie na prawo jazdy, przystępujesz do egzaminu i właściwie masz już uprawnienia do kierowania samochodem. Ale by stać się dobrym kierowcą musisz praktykować zdobyte umiejętności, jeżdżąc autem nie tylko po osiedlowych uliczkach, ale przy różnym natężeniu ruchu i w rozmaitych warunkach pogodowych. I choć może zdarzyć się stłuczka lub inna kolizja drogowa, to tylko dalsze ciągłe praktykowanie, będzie podnosiło Twoje umiejętności kierowcy.

Tak też jest z odkrytymi talentami, a Ty jako rodzic powinieneś stwarzać dziecku możliwości ich codziennego praktykowania. Odkryty lub zaobserwowany talent bez codziennej praktyki i używania go w życiu (kierowca z prawem jazdy, który nie jeździ autem) staje się jedynie etykietką czy cechą, ale nie realnie wykorzystywanym potencjałem.

 

KROK 5 – ROZWIJAJ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI

Stając się tropicielem talentów nie możesz zapomnieć o rozwoju swoich własnych rodzicielskich umiejętności. W kroku trzecim pisałam o kilku sposobach wymiany talentowych doświadczeń i spostrzeżeń. Taka konfrontacja z innymi dorosłymi z pewnością dołoży dodatkową cegiełkę do Twojego osobistego rozwoju. Być może dzięki temu zwiększy się również świadomość Twojego rodzicielskiego stylu działania i komunikowania.

Nie zapominaj również o swoich talentach, posiadanych umiejętnościach i cechach osobowości. Dlatego też zachęcam Cię do uważnej obserwacji siebie w codziennych sytuacjach. Dobrym sposobem może być prowadzenie zapisów tych obserwacji i notowanie wniosków z obserwacji dziecka. Może zechcesz prowadzić dziennik talentowy, w którym będziesz umieszczać własne rodzicielskie przemyślenia lub zastosowane sposoby na wsparcie rozwoju talentów dziecka. Możliwość wracania do wcześniejszych notatek, daje obraz progresu jaki będziesz wykonywać jako tropiciel talentów. Pokażą również, jakie zmiany już się dokonały w Tobie i w Twoim dziecku, jak to się udało, co miało pozytywny, a co negatywny wpływ.

Rodzicielstwo oparte o mocne strony to świadome wykorzystywanie własnych talentów i umiejętności w roli rodzica. Dodatkowo pozwala wspierać dziecko w jego dorastaniu z wykorzystaniem tego co najlepsze w Tobie, jak również w sposób jasny i klarowny komunikować swoje potrzeby i podejście. 

KROK 6 – ROZWIJAJ TALENTY SWOJEGO DZIECKA

Praca nad praktykowaniem i rozwojem talentów powinna stać się ciągłym rodzicielskim, a może nawet rodzinnym procesem istniejącym w domu. To trochę tak, że jak rozwiniesz żagle na talentowym morzu możliwości, to już wiesz, że chcesz płynąć dalej i dalej.

A dlaczego proces rozwoju talentów dziecka jest procesem ciągłym? A to dlatego, że Twoje dziecko w okresie nastoletnim jest również na etapie permanentnego rozwoju i wzrostu. Przeistacza się nie tylko fizycznie, ale również mentalnie. Zmieniają się jego zainteresowania z tych infantylnych na bardziej młodzieżowe, często zmianie ulega środowisko szkolne, rówieśnicze, młoda osoba zdobywa nowe doświadczenia, zaczyna podejmować pierwsze decyzje i popełniać pierwsze błędy.

Talenty, będąc najsilniejszymi połączeniami synaptycznymi w mózgu, coraz częściej mogą być bardziej widoczne i odczuwalne w codziennym działaniu. Jako rodzic możesz towarzyszyć w procesie przeistaczania się dziecięcych talentowych soczewek, na duże talenty dorosłych, wspierać i zachęcać do ich praktykowania. U młodej osoby zaś świadomość posiadanego potencjału i akceptacja go przez najbliższe otoczenie, wpływa na zwiększenie samoświadomości, lepszą samoocenę i wzrost motywacji. To również cenna informacja dla nastolatka o obszarach, w których jego moce mogą w sposób naturalny pomóc jemu i innym osobom, jak również o tych dziedzinach, gdzie potrzebuje wsparcia najbliższego otoczenia.  Znajomość i rozwój talentów dziecka dostarcza wiedzy o tym, gdzie warto więcej oczekiwać i kłaść akcent, a w jakich obszarach odpuszczać lub szukać innych rozwiązań.

Możesz świadomie skupić się na rozwoju talentów i naturalnego potencjału nastolatka, wiedząc przy tym, że dzięki temu może on działać bardziej efektywnie i z większą satysfakcją teraz jak i w przyszłości. A to jest proces ciągły, który jak tlen niezbędny do życia, powinien zagościć na stałe w Twoim domu.

RUSZAJ DO AKCJI

Znasz już 6 kroków, które należy podjąć by zostać tropicielem talentów swojego dziecka. Każdy z nich jest oparty o dwa bardzo ważne czynniki:

  1. czas
  2. zaangażowanie

Zmiana i rozwój osobisty nie dzieje się z dnia na dzień. Wiem, wiem, też bym chciała, by był magiczny przycisk, pstryk i już. W prawdziwym, codziennym życiu na rozwój osobisty talentów swoich i dziecka trzeba jednak dać sobie trochę czasu. Zatem daj go sobie! Oczekuj zmian, ale nie natychmiastowych, wypatruj ich raczej w perspektywie tygodni a nawet miesięcy.

A druga sprawa, to nic o nas bez nas. Tylko osobiste zaangażowanie, rozwijane rodzicielskie umiejętności i praktyka przyniosą oczekiwane rezultaty. Jak to często powtarzam, że nie gadanie a działanie przynosi efekty. Zatem ruszaj do akcji!

Twoje rodzicielstwo oparte o mocne strony może mieć pozytywny wpływ na dalsze decyzje dziecka, a w dłuższej perspektywie na jego samoakceptację i dorosłe życie. Miej pozytywny wpływ na rozwój swojego dziecka.

Jeśli znalazłeś w tym wpisie choć jedną rzecz, która Cię zainspirowała lub zaciekawiła, to bardzo Cię proszę napisz o tym w komentarzu. A może masz inną opinię? Chętnie o tym przeczytam.

W każdej chwili możesz skontaktować się ze mną e-mailowo wykorzystując Formularz kontaktowy. Z chęcią odpowiem na każde pytanie. 

Pobierz ABC nastoletnich talentów Gallupa

talenty Gallupa nastolatek

Zapisz się na newsletter
i bądź na bieżąco z tym, co słychać u Tropicieli Talentów
.

Przy zapisie otrzymasz ABC Talentów Nastolatka –
Przewodnik dla Rodzica. >> Więcej
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze