PLAC ZABAW

Wyobraź sobie słoneczny lipcowy dzień. Jest wczesne przedpołudnie, w powietrzu czujesz ciepły powiew lata. Idziesz ulicą, mijasz znajomy kiosk z gazetami i skręcasz w uliczkę prowadzącą do parku. Słońce przebija się przez zielone liście, a pod koronami drzew czujesz przyjemny chłód. Wchodzisz do parku i główną aleją dochodzisz do placu zabaw. Co tam się dzieje?

Między piaskownicą a karuzelą

W lipcowe przedpołudnie na placu zabaw jest zwykle bawi się grupka dzieci, a ławki wkoło „obsadzone” są mamami i opiekunkami. Dzieci wesoło hałasują, ich śmiech i okrzyki słuchać w promieniu kilkunastu metrów. Dorośli o czymś rozprawiają, zerkając co chwilę na swoich podopiecznych.

Myślisz sobie, że dzieci świetnie się bawią, że tak fajnie spędzają ze sobą czas. Ktoś siedzi w piaskownicy i piecze tort z pisaku. Ktoś inny kręci się jak szalony na karuzeli, byle szybciej, byle mocnej. Inne zaś dziecko niepewnie wspina się po drabince do zjeżdżalni. Chce spróbować, ale wejście wydaje się wysokie i strome. Czy da radę?

A może warto się przyjrzeć tej zabawie? Może ten sposób zabawy, reakcji i podejścia pokaże Ci coś nowego. Może plac zabaw to dobre miejsce do pierwszych obserwacji talentów?

Pierwsze tropienie talentów

Patrzysz i obserwujesz i jednak zauważasz, że nie wszystkie dzieci tak samo się bawią. Od razu dostrzegasz, że różni się ich motywacja, chęć zabawy w pojedynkę lub w grupie, pomysłowość i przedsiębiorczość.  Widzisz jak spontanicznie a jednocześnie odmiennie reagują na wszystko co dzieje się wokół nich. Jeśli to widzisz – to już dostrzegasz talenty.

Tych sposobów zachowania i reakcji może być wiele.

Wśród dzieci jest Karol. Ma mnóstwo energii, jest jak żywe srebro. Wbiega na plac zabaw i liczy ile jest przyrządów do zabawy i co można na nich robić. Piaskownica, ścianka do wspinaczki, huśtawka pająk, karuzela, równoważnia i jeszcze ten mini tor przeszkód z pieńkami do przeskakiwania. Zastanawia się na ilu zabawkach się pobawi, co tu dzisiaj będzie mógł zrobić. To pewnie talent Osiąganie (Achieving), który chce określić, co jest do zrobienia i przystępuje do działania, by to zrobić.

Obok Karola pojawia się Maciek. Patrzy i myśli, co ten tak liczy na tym placu zabaw. Maciek też jest ciekaw, ile jest możliwości zabawy, ale jednocześnie proponuje koledze: „Zobaczymy, kto pierwszy wejdzie na tę ściankę wspinaczkową?” albo „Kto się wyżej będzie huśtał?”. Ostatecznie krzyczy „Kto pierwszy w piaskownicy ten wygrywa….” i pędzi, by zająć upragnioną najlepsza pozycję. Maciek woli zabawy, w których będzie mógł konkurować i wygrywać. Tak pierwsze sygnały daje talent Współzawodnictwo (Competing), dzięki któremu dziecko postrzega wiele rzeczy w swoim otoczeniu jako grę lub zawody, a frajdę przynosi dawanie z siebie co najlepsze, by jednocześnie być najlepszym.

W piaskownicy wokół Basi zgromadziło się kilkoro ciekawskich. Basia wykopała wielką dziurę w piasku i odnalazła skarb. Ogląda uważnie swoje odkrycie, zastanawia się „Co to jest?”, „Kto mógł to tu zakopać?”, „Do czego to może służyć?”. Cieszy się, że inni podziwiają ją i jej wykopalisko. Woła mamę, by zadać jej te wszystkie kłębiące się w głowie różne pytania. Tak może wyglądać talent Odkrywczość (Discoverer), który to dąży do zgłębiania i rozpatrywania różnych pomysłów i możliwości. Pyta, bo chce wiedzieć więcej, bada, bo chce dokonywać kolejnych odkryć.

Już masz wychodzić z placu zabaw do domu, ale zauważasz jeszcze jedno zdarzenie. Mała Blanka siedzi na rogu ławki i wyciera brudną ręką resztę łez spod oka. Siąpie nosem i wpatruje się w swoje kolano. Widać że upadła i zdarła sobie skórę. Na kolanie pojawiły się małe kropelki krwi sączące się z rany. Podchodzi do niej starsza siostra Julka. Ociera chusteczką zapłakaną buzię i daje łyka wody. Za chwilę woda służy do przemycia rany i a listek babki okazuje się być lekarstwem na całe zło. Julka przytula siostrę, okazuje jej swoją pomoc i dobre serce. Czuje się wspaniale i wie, że właśnie takie drobne uczynki mogą sprawić, że za chwilę Blanka będzie się wesoło bawić. Tak działając Julka pokazuje swój talent Opiekuńczość (Caring), dla którego troska i dbanie o innych jest ważną sprawą.

W drodze do domu

Czas na placu zabaw upłynął Ci bardzo szybko. Czas się zbierać, czas na obiad.

Idziesz do domu i zastanawiasz się, czy któryś z tych talentów dostrzegasz w swoim dziecku. Czy Twój starszy syn też lubi współzawodnictwo? Czy ten płacz i krzyk, gdy przegrywa w planszówce lub w Uno to właśnie znak talentu Współzawodnictwo. A młodszy? Ten to ciągle opowiada jakieś niestworzone historie – o robotach, hulajnogach do latania i książkach, które można czytać przez sen. Czy to też jakiś talent? Co to może znaczyć?

Okazuje się, że właśnie dostrzegasz pierwsze sygnały talentów swoich dzieci, a lekcję obserwacji na placu zabaw będziesz mógł teraz odrobić w swoim domu. Cieszysz się, bo znalazłeś też grupę dyskusyjną dla rodziców, którzy podobnie jak Ty, chcą śledzić talenty swoich dzieci i opowiadać o swoich spostrzeżeniach. Już dziś się do nich przyłączysz.

 

Kliknij na lupę i dołącz do grupy dyskusyjnej na Facebooku dla rodziców.