KTÓRE BADANIE TALENTÓW WYBRAĆ DLA DZIECKA?
Odkrywam talenty Gallupa od paru lat i coraz więcej rodziców, mających dzieci w różnym wieku, zgłasza się do mnie w celu odkrycia ich naturalnego potencjału.
I wtedy najczęściej jestem pytana, który test Gallupa wybrać?
Sam fakt, że ktoś pyta o to, które badanie wybrać, wskazuje na to, że ma świadomość, iż jest więcej niż jeden test Gallupa. Większość z nas myśląc o teście Gallupa łączy go z badaniem CliftonStrengths Assessment, czyli tym dla osób dorosłych.
Natomiast Instytut Gallupa przygotował badanie talentów dla młodszych dzieci, które się nazywa StrangthsExplorer. Badanie to, podobnie jak to dla dorosłych, można wykonać na oficjalnych stronach Gallupa.
Mówiąc wprost mamy dwa badania talentów, czyli testy Gallupa:
I teraz wracamy do pytania, które badanie wybrać dla dziecka?
Instytut Gallupa jako rekomendację podaje wiek osób chcących odkryć talenty Gallupa.
I tak badanie StrangthsExplorer sugeruje się dla osób od 10 do 14 roku życia, natomiast badanie CliftonStrengths dla osób powyżej 16 roku życia.
I gdy się temu przyjrzymy, to warto zastanowić się nad dwoma pytaniami:
- Co z młodymi osobami, których wiek jest między 14 a 16 rokiem życia- czy one mają nie robić badania?
- Czy sam wiek metrykalny jest dobrym kryterium do podjęcia decyzji o wyborze danego testu?
I właśnie w tym wpisie przychodzę z odpowiedzią i wskazówkami dla Ciebie w kwestii, które badanie wybrać. Jest to związane z moimi obserwacjami młodzieży funkcjonującej w realiach polskiej edukacji.
Wybór odpowiedniego badania talentów Gallupa dla młodych osób wiązałabym z etapem edukacyjnym, na jakim jest dziecko oraz z jego doświadczeniami szkolnymi i rówieśniczymi, a nie tylko z jego wiekiem metrykalnym.
Dla kogo test StrengthsExplorer?
Badanie StrengthsExplorer zalecam uczniom, którzy są w szkołach podstawowych włącznie z 8 klasą. Najlepszym momentem na jego wykonanie są klasy 6, 7 lub 8, gdyż wtedy młode osoby wchodzą w okres formowania własnej osobowości.
Ich myślenie i postrzeganie siebie kształtuje się w oderwaniu od tego, co myślą i mówią rodzice. Zaczynają wyraźniej widzieć różnicę we własnym podejściu i reakcjach w porównaniu z tym, jak reagują i co doradzają im rodzice.
Dlatego wykonanie w tym wieku pierwszego badania ich wyróżników osobowości, czyli badania StrengthsExplorer przynosi miarodajne i bardziej autentyczne wyniki.
To ten moment w życiu 6, 7 czy 8-klasistów ze szkół podstawowych gdy jest najlepszy czas na pierwsze badanie wyróżników osobowości, czyli talentów wg Gallupa.
Dodam, że badanie jest dostępne już od 10 roku życia, co w polskim systemie edukacji daje taką możliwość dla uczniów klas 4 i 5. Moje obserwacje wskazują zaś, że tak młode osoby, które dopiero co zakończyły edukację wczesnoszkolną i wchodzące w edukację na poziomie 2 (czyli klas 4-8) potrzebują bardziej wsparcia w adaptacji do nowych warunków uczenia się niż badanie i odkrywanie ich talentów Gallupa.
Klasa 4 i 5 w szkole podstawowej to czas na wsparcie młodej osoby w budowaniu jej sprawności edukacyjnej, czyli samodzielnego radzenia sobie z obowiązkami szkolnymi, kiedy to trzeba się mierzyć z blisko 10 przedmiotami nauczanymi przez blisko 10 różnych dorosłych osobowości. Dodatkowo to czas, gdy na nowo kształtuje się dynamika rówieśnicza w klasie.
Warto się skupić na wsparciu dziecka z tym wyzwaniami, a do badania talentów Gallupa wrócić w 6, a najlepiej w 7 i 8 klasie, gdy sytuacja się bardziej ustabilizuje, a świadomość siebie zacznie krzepnąć po pierwszych latach nauki w klasach 4 i 5.
Dla kogo test CliftonStrengths?
Badanie CliftonStrengths polecam zaś dla młodych osób, które są w szkołach średnich niezależnie czy mają już skończone 15 lub 16 lat. Bardziej chodzi o poziom edukacyjny, na którym ktoś się znajduje, a nie o wiek metrykalny.
I tutaj mamy podobny moment przejścia edukacyjnego i dużej zmiany w życiu młodego człowieka.
Wygląda to tak, że po 8 latach nauki w jednym miejscu, po byciu częścią dobrze znanego środowiska szkolnego i rówieśniczego trzeba stawić czoła nowemu wyzwaniu – rozpoczęciu nauki na poziomie szkoły średniej.
To z pewnością sprawdzian dla młodej osoby, test jej poczucia własnej wartości i umiejętności odnalezienia się w nowej sytuacji. I oczywiście, gdy dzięki odkryciu talentów Gallupa w szkole podstawowej taka młoda osoba zna już swoje mocne strony, jest jej dużo łatwiej akceptować siebie i swoje potrzeby, nie próbując być kimś, kim nie jest.
Natomiast jeśli ktoś właśnie wtedy, w szkole średniej, myśli by wykonać test Gallupa i odkryć swoje wyróżniki osobowości, to jak najbardziej to dobry czas. I tutaj wskazówka ode mnie w kwestii, kiedy to zrobić.
Tak jak w klasie 4 szkoły podstawowej dzieci doświadczają i formułują się na nowo w środowisku szkolnym, tak podobnie dzieje się w szkole średniej w 1 klasie. Nowe wyzwania edukacyjne, nowe osobowości nauczycieli, nie mówiąc już o pojawieniu się kompletnie nowej grupy rówieśników, z nową dynamiką relacji i szukaniem swojego miejsca w tym środowisku, to moment, gdy odpowiednie wsparcie od strony rodziców i najbliższych staje się kluczową sprawą.
Dlatego to, co obserwuję i do czego serdecznie zachęcam rodziców, to jest wsparcie w obszarze relacyjnym i edukacyjnego młodych osób w klasie 1 szkoły średniej. Warto obserwować młodego człowieka, być czujnym i otwartym na sygnały, które nam wysyła. Warto towarzyszyć, być gdzieś z boku i z zaciekawieniem przyjmować radości i smutki tego etapu dorastania młodej osoby.
Test Gallupa CliftonStrengths Assessment zaś polecam do wykonania w drugiej połowie klasy 2 szkoły średniej lub w klasie 3 i wyższych. Edukacja na poziomie studiów wyższych to najlepszy moment na poznanie swojego TOP5 talentów Gallupa.
Widzę tę różnicę w umiejętności opowiadania o sobie, w świadomości i obserwowaniu własnych naturalnych reakcji i sposobów odczuwania wśród młodych osób na poziomie klasy 1 szkoły średniej, a gdy ktoś jest w klasie 3 i wśród starszych młodych dorosłych.
Potwierdza to wiele rozmów z młodzieżą w czasie indywidualnych sesji talentów Gallupa, jak również moje osobiste rodzicielskie doświadczenia. Samoświadomość w 1 klasie szkoły średniej jest w okresie kształtowania i testowania, zaś im bliżej 18-19 roku życia, tym staje się bardziej stabilna, uświadomiona i gotowa, by o niej rozmawiać z osobami postronnymi, typu Coach Gallupa. 🙂
Test Gallupa z Raportem dla Studentów
Na koniec dodam, że test Gallupa dla osób powyżej 16 roku życia jest jeden i to jest CliftonStrengths Assessment. O tym gdzie wykonać , jak on przebiega i o Raportach talentów pisałam we wpisie na blogu Tropicieli Talentów.
Natomiast obecnie do jednego z kodów do badania dołączony jest Raport dla Studentów, czyli osób edukujących się.
Raport mógłby się nazywać dla Raportem dla Uczniów i Studentów, gdyż wynik badania TOP5 talentów, opisy i wskazówki w Raporcie są przygotowane dla osób, które jeszcze się uczą w szkołach średnich lub na uczelniach.
Więcej o tym Raporcie opowiem w jednym z kolejnych wpisów na blogu Tropicieli Talentów.
Jeśli zaś chcesz by córka lub syn będący w szkole średniej lub na studiach odkryli swoje talenty z wykorzystaniem testu Gallupa z Raportem dla Uczniów lub Studentów, to zajrzyj do Sklepu Tropicieli Talentów.
Tam czekają Pakiety, dzięki którym razem odkryjemy talenty Gallupa z wykorzystaniem Raportu dla Uczniów i Studentów.
Zapraszam.
Podsumowanie
Czy teraz już wiesz, które badanie będzie bardziej odpowiednie dla Twojego dziecka? Gdy połączysz kryterium jego wieku i etapu szkolnego, to myślę, że będzie Ci dużo łatwiej podjąć decyzję czy wybrać test StrengthsExplorer czy CliftonStrengths Assessment.
Zdaję sobie sprawę, że Instytut Gallupa daje nam pewne ramy wiekowe wykonywania danych testów Gallupa i że można się tym kierować. I często to słyszę w naszych rodzicielskich rozmowach.
Natomiast z moich obserwacji warto na to nałożyć siatkę naszego polskiego systemu edukacji i etapu, na którym znajduje się młoda osoba.